سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود،‌ مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد اول کتاب دانستنی‌های بیمه تالیف آقای علی‌اعظم محمد بیگی برگزیده شده است. پوشش اصطلاح مشابه: پوشش بیمه‌ای، تامین بیمه‌ای

اصطلاح پوشش که در بین بیمه‌گران در متون مربوط به بیمه رایج است همان معنا و مفهوم را دارد که بیمه‌گر برای بیمه‌گذار، بیمه شده یا ذی‌نفع بیمه‌نامه تامین می‌کند.

پیش‌گیری از خسارت

اصطلاحات مشابه: جلوگیری از ایجاد و یا توسعه خسارت، جلوگیری از خسارت، جلوگیری از وقوع خسارت

پیش‌گیری از خسارت به مجموعه اقداماتی می‌گویند که پیش از وقوع حادثه منتهی به خسارت، برای به حداقل رساندن احتمال وقوع آن؛ و پس از وقوع حادثه، برای کاهش شدت خسارت انجام می‌شود.

پیش از وقوع حادثه منتهی به خسارت، با اقداماتی می‌توان احتمال یا شدت وقوع آن را کم کرد. دلیل بازدید بیمه‌گر از اموال موضوع بیمه این است که علاوه بر ارزیابی خطر مورد نظر، پیشنهادهایی برای کاهش احتمال وقوع آن را ارائه کند.

اقداماتی مانند نصب تجهیزات آتش‌نشانی در ساختمان و افزایش امکانات ایمنی آن در مقابل سرقت، گاهی به خواست

یا به پیشنهاد بیمه‌گر انجام می‌شود و ممکن است تخفیف در نرخ حق بیمه را به همراه داشته باشد.

پس از وقوع حادثه، با اقداماتی می‌توان خسارت آن را کمتر کرد. بیمه‌گران، برای ترغیب بیمه‌گذار به جلوگیری از گسترش خسارت، هزینه‌هایی مانند آسیب دیدن یا تنزل قیمت مال به علت تلاش انجام شده برای نجات آن، را هزینه‌های قابل قبول خسارت محسوب می‌کنند.

این بیمه‌نامه خسارت و هزینه ناشی از اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش این خسارت و هزینه نقل مکان موضوع بیمه، برای نجات آن از خطرهای بیمه شده، را تامین می‌کند (شرطی در بیمه‌نامه آتش‌سوزی).

تخفیف عدم خسارت

اصطلاح مشابه: تخفیف در حق بیمه

بیمه‌گران در زمان تمدید برخی از بیمه‌نامه‌ها، برای تشویق بیمه‌گذاری که در مدت یک یا چند بیمه‌نامه قبلی خود خسارت اعلام نکرده باشد، تخفیف عدم خسارت قائل می‌شوند.

برای مثال، تخفیف در حق بیمه بدنه اتومبیل بابت عدم اعلام خسارت، در سال دوم، سوم و چهارم بیمه‌نامه اکنون به ترتیب، ۲۵، ۳۵ و ۴۵درصد حق بیمه است و از سال پنجم به ۶۰درصد می‌رسد.

اگر بیمه‌گذار در مدت بیمه موجب به‌روزرسانی خسارتی نشود، شرکت بیمه می‌تواند، در زمان تمدید بیمه‌نامه، تخفیف در حق بیمه منظور نماید

(شرط تخفیف عدم خسارت در بیمه‌نامه مسوولیت حرفه‌ای پزشکان).

تشدید خطر، کاهش خطر

اصلاح مشابه: تغییر خطر

افزایش خطری که پس از شروع بیمه حادث شود تشدید خطر نام دارد.

تشدید خطر ممکن است ناشی از عوامل خارج از اختیار بیمه‌گذار باشد (مانند شروع فعالیت پمپ بنزین در مجاورت ساختمان یاد شده)، یا به علت عمل او پدید آید (مانند ذخیره کردن مواد قابل اشتعال در ساختمان).