سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود،‌ مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد اول کتاب دانستنی‌های بیمه تالیف آقای علی‌اعظم محمد بیگی برگزیده شده است. بیمه مستقیم

بیمه غیرمستقیم

خرید بیمه از بیمه‌گر که بدون دخالت واسطه، یعنی نماینده یا کارگزار بیمه انجام شود بیمه مستقیم نام دارد. در این روش شخص با مراجعه به شعبه شرکت بیمه، می‌تواند بیمه مورد نظر را به طور مستقیم یا بی‌واسطه خریداری کند. در کشورهایی که بیمه از طریق اینترنت نیز عرضه می شود با مراجعه به سایت شرکت بیمه در آن و طی کردن مراحل لازم نیز می‌توان مستقیما بیمه مورد نظر را از آن شرکت خرید.بیمه غیرمستقیم آن است که بیمه‌گر از طریق واسطه بیمه، به ویژه نمایندگان بیمه، خدمات بیمه را به طور غیرمستقیم به اشخاص و موسسات عرضه کند.

بیمه شده

بیمه شده شخصی است که موضوع بیمه در بیمه‌نامه‌هایی مانند بیمه‌نامه حوادث یا زندگی، قرار گرفته باشد.در برخی از این بیمه‌نامه‌ها، بیمه شده و بیمه‌گذار شخص واحدی هستند.

بیمه شده شخصی است که احتمال وقوع خطر یا خطرهای تحت پوشش در بیمه‌نامه‌‌ برای او، موجب انعقاد قرارداد بیمه شده و مشخصات او در جدول مشخصات بیمه‌نامه درج شده است (تعریف بیمه شده در بیمه‌نامه حوادث).

بیمه‌گذار

بیمه‌گذار شخصی است که حق بیمه را می‌پردازد و بیمه‌نامه به نام او صادر می‌شود.بیمه‌گذار شخص نام برده شده در این بیمه‌نامه است که بیمه را خریده و متعهد به پرداخت حق بیمه ان است (تعریف بیمه‌گذار در بیمه‌نامه حوادث)

بیمه‌گذار شخص یا موسسه‌ای است که خود یا به نمایندگی از مالک وسیله نقلیه، قرارداد بیمه را منعقد و پرداخت حق بیمه را تعهد می‌کند (تعریف بیمه‌گذار در بیمه‌نامه اتومبیل).

بیمه‌گر

اصطلاحات مشابه: شرکت بیمه، موسسه بیمه

بیمه‌گر شخصیت حقوقی است که مجاز به عرضه بیمه باشد. در متن بیمه‌نامه‌ها معمولا، به جای شرکت بیمه‌، اصطلاح بیمه‌گر به کار می‌رود. بیمه‌گر شرکت بیمه‌ای است که مشخصات آن در بیمه‌نامه قید شده و جبران خسارت احتمالی را، طبق شرایط بیمه‌نامه، برعهده می‌گیرد (تعریف بیمه‌گر در بیمه‌نامه آتش‌سوزی).