دفاع بانک مرکزی از نرخ تورم رسمی

دنیای اقتصاد- هم‌‌اکنون بحث بر سر کاهش یک یا دودرصدی نرخ سود بانکی است و احتمالا در جلسه شنبه در این خصوص نیز اعضای شورای پول و اعتبار به اجماع خواهند رسید. وزیر اقتصاد از تعیین نرخ جدید سود بانکی در شنبه آینده خبر داد

وزیر امور اقتصادی و دارایی هر گونه تصمیم‌گیری درباره نرخ جدید سود تسهیلات بانکی در سال‌جاری را به نشست شنبه هفته آینده شورای پول و اعتبار موکول کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، داوود دانش‌جعفری درحاشیه همایش بین‌المللی ابزارهای نوین مالی در نظام بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران ‌درباره برخی بررسی‌های‌ کارشناسی انجام شده مبنی بر کاهش نیافتن نرخ سود تسهیلات بانکی با توجه به شاخص‌های کنونی اقتصاد کشور، گفت: دیدگاه‌های مختلفی در باره ‌کاهش یا کاهش نیافتن این نرخ وجود دارد.

دانش‌جعفری افزود: هم‌اکنون مشغول جمع‌آوری همه دیدگاه‌ها هستیم تا در نهایت در شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری شود.

گزارش‌های دریافتی از اجماع اعضای شورای پول و اعتبار بر کاهش نرخ سود بانکی حکایت دارد. در همین حال، گفته می‌شود رییس‌جمهوری نیز خواستار کاهش نرخ سود بانکی شده است. البته وی در اولین کنفرانس خبری خود در سال‌جاری هم بر تحقق این هدف تاکید کرده است.

هم‌‌اکنون بحث بر سر کاهش یک یا دودرصدی نرخ سود بانکی است و احتمالا در جلسه شنبه در این خصوص نیز اعضای شورای پول و اعتبار به اجماع خواهند رسید. برخی گزارش‌ها، احتمال کاهش احتمالی یک‌درصدی نرخ سود بانکی را نشان می‌دهد.

در این میان، تغییر در نحوه محاسبه نرخ سود بانکی در بانک‌های دولتی و خصوصی نیز در دستور کار شورای پول و اعتبار است که احتمالا به تصویب خواهد رسید.

به گزارش مهر، شورای پول و اعتبار عالی ‌ترین مرجع در سیستم بانکی بوده و به موجب قانون پولی و بانکی کشور عهده دار وظایفی چون اظهار نظر در مسائل بانکی و پولی و اعتباری کشور و همچنین اظهار نظر نسبت به لوایح مربوط به وام یا تضمین اعتبار، رسیدگی و تصویب سازمان و بودجه و مقررات استخدامی و آیین‌نامه‌های داخلی بانک مرکزی، و رسیدگی و اظهار نظر نسبت به ترازنامه بانک مرکزی است.

رییس کل بانک مرکزی (رییس شورا)، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان برنامه و بودجه یا معاون وی، وزیر اطلاعات و وزیر صنایع و معادن، وزیر بازرگانی، دو نفر کارشناس و متخصص پولی و بانکی به پیشنهاد رییس کل بانک مرکزی و تائید ریاست‌جمهور، دادستان کل کشور یا معاون وی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، رییس اتاق تعاون و یک نماینده از هر یک از کمیسیون‌های برنامه و بودجه و امور اقتصادی و دارایی و تعاون مجلس (به‌عنوان ناظر) اعضای این شورا هستند.

هم‌اکنون نرخ سود بانکی در بانک‌های دولتی ۱۴‌درصد و در بانک‌های خصوصی ۱۷‌درصد است.