دولت‌های فرانسه، آلمان و ایتالیا، با برکناری روسای شعب بانک سپه در این کشورها و انتصاب روسای اروپایی جدید به جای آنها، تمامی اختیارات این شعب را به روسای جدید منتقل کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، کمیته بانکی اداره سرپرستی بانک‌های فرانسوی، در اقدامی خودسرانه، با برکناری «محمد دریانی» رییس بانک سپه شعبه فرانسه، شخصی به نام «آلن باشلو» را به جای وی منصوب کردند.

یک منبع نزدیک به این پرونده در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، ضمن تایید این خبر، گفت: این اقدام در راستای تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران به علت برنامه هسته‌ای این کشور انجام گرفته است.

بر اساس اطلاعیه منتشرشده در روزنامه رسمی فرانسه، باشلو از ۱۶ مارس ۲۰۰۷ (۲۵ اسفندماه ۱۳۸۵) تا ۳۰ ژوئن ۲۰۰۷ میلادی (۹تیر سال ۱۳۸۶ شمسی) با انتقال تمامی اختیارات رییس پیشین به وی، ریاست این شعبه را بر عهده خواهد داشت. روزنامه لوموند در شماره دیروز (سه‌شنبه) خود با درج این خبر نوشت: بر اساس دستور صادرشده از سوی هیات دولت فرانسه، به ‌زودی تمامی معاملات این شعبه با خارج از فرانسه، مسدود خواهد شد.

بانک مرکزی ایتالیا نیز در اقدامی مشابه، با برکناری رییس ایرانی شعبه بانک سپه در ایتالیا و جایگزینی دو کمیسر ایتالیایی به جای وی، ریاست آن را به اداره‌ای خصوصی منتقل کرد.

دولت آلمان نیز با مسدود کردن همه اعتبارنامه‌های جاری و انتقالی بانک سپه در این کشور، رییس این بانک را برکنار کرده است.

پیش از این نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا با مسدود کردن حساب‌های بانک سپه در این کشور، هرگونه معامله بین موسسات آمریکایی با این بانک ایرانی را به اتهام حمایت این بانک از خریدهای نظامی ممنوع اعلام کرده بود.

شورای‌امنیت سازمان ‌ملل‌متحد با صدور قطعنامه ۱۷۳۷ علیه برنامه هسته‌ای ایران، دو موسسه «بانک سپه» و «بانک بین‌المللی سپه» را به‌علت آنچه حمایت از برنامه هسته‌ای، موشکی و فضایی ایران خوانده بود، تحریم کرد.

«محمود احمدی‌نژاد» رییس‌جمهوری ایران، اعلام کرده است این قطعنامه، کاغذ پاره‌ای بیش نیست و نمی‌تواند جلوی پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران را بگیرد.

بانک سپه با نزدیک به ۸۰ سال سابقه، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای مالی و اقتصادی کشور با حدود هزار و ۷۰۰ شعبه، در عرصه بین‌المللی با ایجاد شعبی در کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه و همچنین بانک بین‌المللی سپه انگلیس، از جایگاه ویژه‌ای در سامانه بانکی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.