وام مشارکت مدنی ساخت مسکن با تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی از اردیبهشت ماه سال جاری در شعب بانک مسکن پرداخت می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، وام مشارکت مدنی ساخت مسکن که به سازندگان مسکن پرداخت می‌شود به دلیل نبود اعتبار کافی از سوی بانک مسکن از اواخر بهمن ماه سال گذشته متوقف شده بود. البته این توقف به این معنی نبود که این وام دیگر پرداخت‌ نخواهد شد. چرا که مسوولان بانک مسکن ازسرگیری پرداخت وام ساخت مسکن را منوط به تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی عنوان می‌کنند.

محمدی یکی از سرپرستان بانک مسکن در خصوص از سرگیری پرداخت وام ساخت مسکن در سال جاری گفت: پرداخت وام‌های مشارکت مدنی ساخت مسکن همچنان به دلیل نبود اعتبار متوقف است اما مطمئنا از اردیبهشت ماه سال جاری با بخشنامه‌ جدید و دادن اعتبار پرداخت این وام‌ها مجددا از سر گرفته می‌شود. وی ادامه داد: به دلیل نبود اعتبار برای وام‌های مشارکت مدنی فعلا هیچ پرونده جدیدی برای پرداخت این وام‌ها تشکیل نخواهد شد. سقف پرداخت وام‌های مشارکت مدنی در تهران برای هر واحد مسکونی ۱۰‌میلیون تومان است. شرط پرداخت این وام این‌گونه است که پس از پیشرفت ۲۰‌‌‌‌درصدی احداث مسکن، ارزیاب بانک مسکن به محل مراجعه و پس از تایید مراحل، پرداخت وام از سوی بانک مسکن مرحله به مرحله آغاز می‌شود. بنابراین گزارش، وقتی این وام به سازنده مسکن پرداخت شد سازنده باید تا یک سال آن واحد مسکونی را تکمیل و به پایان برساند و سند تفکیکی و پایان کار را نیز اخذ کند پس از گذشتن این مراحل وام ‌گیرنده‌ می‌تواند برای تعیین اقساط به بانک مراجعه کند.

البته براساس دستورالعمل بانک مسکن، در وام مشارکت مدنی، بانک مسکن در ساخت خانه با متقاضیان مشارکت می‌کند اما سند خانه تا زمان بازپرداخت وام که ۷ سال است باید در اختیار بانک مسکن باشد. براساس این گزارش، سازندگان واحد‌های مسکونی در تهران برای اخذ وام مشارکت مدنی ابتدا باید دارنده یک حساب جاری فعال باشند تا بتوانند برای احداث هر واحد مسکونی متری ۱۲۰‌هزار‌ تومان و در شهرهای کوچک متری ۱۰۰‌هزار‌ تومان دریافت کنند. به عنوان مثال اگر سازنده‌ای قصد ساخت آپارتمان ۴ واحدی را داشته باشد با توجه به متراژ واحد مسکونی می‌تواند برای هر واحد مسکونی حداقل ۱۰‌میلیون تومان (جمعا ۴۰‌میلیون) و حداکثر ۲۰‌میلیون تومان (جمعا ۸۰‌میلیون) دریافت کند اما برای دریافت ۸۰‌میلیون تومان وام باید ۵۰‌‌‌‌درصد را پس از ساخت نقدا پرداخت کند و مابقی را به صورت اقساط ۷ ساله بازپرداخت نماید. این واحد‌ها به طور کامل به نام سازنده نخواهد بود.