جزئیات پرداخت اقساط وام 18میلیونی مسکن به دو روش ساده و پلکانی
فاطمه بهادری - میزان اقساط ماهانه تسهیلات 18میلیون تومانی مسکن با نرخ سود 13درصد به دو روش ساده و پلکانی از سوی بانک مسکن اعلام شد.

عکس تزئینی است
مدت بازپرداخت این تسهیلات که از اول خردادماه امسال بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار اجرا می‌شود و تا پایان سال 87 ادامه خواهد داشت؛ 12، 15و 18 ساله است.
بنابراین گزارش متقاضیانی که قصد دارند وام ۱۸میلیونی مسکن را به روش پلکانی و در مدت ۱۲سال پرداخت کنند باید در سال اول ۱۴۷هزار، سال دوم ۱۶۸هزار و ۹۰۰ و سال سوم ۱۹۴هزار و یکصد تومان قسط را ماهانه بپردازند. اقساط سال‌های چهارم تا ششم و بعد از آن به ترتیب ۲۲۳هزار، ۲۵۶هزار و ۳۰۰ و ۲۵۶هزار و ۳۰۰تومان خواهد بود. اما اگر این متقاضیان بخواهند این اقساط را در مدت ۱۲سال به روش ساده بپردازند، اقساط آن ۲۲۴هزار و ۴۰۰تومان خواهد بود.
سود دریافتی برای این وام 14میلیون و 137هزار و 500تومان خواهد بود، یعنی برای یک وام 18میلیونی مجموع تسهیلات و سود دریافتی از مشتری 32میلیون و 137هزار و 500تومان است. در عین حال مبلغ تامین خسارت آتش‌سوزی به اقساط ماهانه اضافه شده و ارقام تا یک هزار ریال روند شده‌اند. اقساط ماهانه تسهیلات 18میلیون تومانی مسکن در مدت 15سال و به روش پلکانی در سال اول 127هزار و 700تومان است. متقاضیان این روش باید در سال دوم 146هزار و 700، سال سوم 168هزار و 500، سال چهارم 193هزار و 600 و سال پنجم 222هزار و 500تومان قسط را هر ماه بپردازند. اقساط ماهانه سال ششم که مبنای سال‌های بعد هم خواهند بود 222هزار و 500تومان است. متقاضیان بازپرداخت اقساط به روش ساده در مدت مذکور نیز باید 199هزار و 200تومان بپردازند. سود دریافتی با این حساب 17میلیون و 647هزار و 500تومان خواهد بود. مجموع تسهیلات و سود دریافتی از مشتری نیز 35میلیون و 647هزار و 500تومان است.
متقاضی دریافت وام ۱۸میلیون تومانی مسکن اگر بخواهد این وام را در مدت ۱۸سال و به روش پلکانی بازپرداخت کند باید ۱۱۵هزار و ۲۰۰تومان در سال اول، ۱۳۲هزار و ۳۰۰تومان در سال دوم و ۱۵۲هزار تومان در سال سوم بپردازد. پس از آن در سال‌های چهارم تا ششم به ترتیب باید ۱۷۴هزار و ۶۰۰ و ۲۰۰هزار و ۶۰۰تومان قسط را هر ماه بپردازد و رقم قسط سال ششم برای سال‌های بعد نیز اعمال می‌شود. اما این متقاضی اگر بخواهد اقساط را به روش ساده در این مدت بپردازد باید ۱۸۲هزار و ۵۰۰تومان را به صورت ثابت ماهانه در ۱۸سال بپردازد. سود دریافتی حاصل از این وام در مدت یادشده ۲۱میلیون و ۱۵۷هزار و ۵۰۰تومان است.
مجموع تسهیلات و سود دریافتی از مشتری در مدت 18سال 39میلیون و 157هزار و 500تومان است.
اقساط فوق براساس نرخ سود ۱۳درصدی فعلی است و شورای پول و اعتبار قصد دارد ظرف چند هفته آینده نرخ سود را برای سال‌جاری تعیین کند. چنانچه این نرخ مانند دو سال گذشته دودرصد کاهش یابد نرخ سود تسهیلات مسکن به ۱۱درصد کاهش می‌یابد. در صورت کاهش نرخ سود تسهیلات، متقاضیان وام ۱۸میلیون تومانی مسکن که قصد دارند اقساط را در مدت ۱۲سال به روش ساده بازپرداخت کنند باید ماهانه ۲۰۸هزار و ۷۳تومان بپردازند در این صورت مجموع تسهیلات و سود دریافتی از مشتری به ۲۹میلیون و ۹۶۲هزار و ۵۰۰تومان کاهش می‌یابد. مجموع سود دریافتی نیز ۱۱میلیون و ۹۶۲هزار و ۵۰۰تومان خواهد بود. اما اقساط ماهانه این وام در مدت ۱۵سال ۱۸۲هزار و ۹۵۸تومان و سود دریافتی حاصل از آن ۱۴میلیون و ۹۳۲هزار و ۵۰۰تومان خواهد بود.
مجموع تسهیلات و سود دریافتی از مشتری نیز 32میلیون و 932هزار و 500تومان است.
متقاضیان وام ۱۸میلیون تومانی مسکن که می‌خواهند این وام را در مدت ۱۸سال با نرخ سود ۱۱درصد بازپرداخت کنند باید ماهانه ۱۶۶هزار و ۲۱۵تومان و در مجموع ۳۵میلیون و ۹۰۲هزار و ۵۰۰تومان را بپردازند. سود دریافتی در این مدت ۱۷میلیون و ۹۰۲هزار و ۵۰۰تومان خواهد بود. بانک مسکن سال گذشته به بیش از ۲۰۰هزار خانوار تسهیلات خرید مسکن پرداخت کرده است. این بانک برای احداث نزدیک به یکصد هزار واحد مسکونی نیز در سال ۸۵ تسهیلات پرداخت کرده است.