نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۲۰۰میلیارد ریال از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها به منظور کمک به آزادی زندانیان نیازمند محکوم به پرداخت دیه در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند قرار می‌گیرد. عشرت شایق در گفت‌وگو با فارس، در تبریز افزود: این مبلغ براساس بند «م» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۸۶ کشور اعطا می‌شود.

وی اضافه کرد: این تسهیلات طبق ضوابطی که توسط وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیات‌وزیران می‌رسد، به صاحبان دیه پرداخت و زمینه آزادی زندانیان معسر فراهم می‌شود.

این نماینده تبریز یادآور شد: اعتبار پرداخت تسهیلات به زندانیان نیازمند محکوم به پرداخت دیه در جرایم غیرعمدی در سال‌جاری نسبت به پارسال ۶ برابر افزایش یافته است.

شایق تصریح کرد: در بودجه سال گذشته، ۲۰۰‌میلیارد ریال به همین منظور اختصاص یافته بود که نمایندگان با پیشنهاد دولت مبنی‌بر افزایش سقف اعتبار این بند به مبلغ ۱۲۰۰‌میلیارد ریال در سال‌جاری موافقت کردند تا امیدی دوباره در کانون‌های خانوادگی این قشر از هموطنانمان که ناخواسته به زندان افتاده‌اند به وجود آید و از متلاشی شدن خانواده‌ها و مشکلات متعدد ناشی از آن جلوگیری شود. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تنها زندانیان محکوم به پرداخت دیه که محکومیت آنها ناشی از جرایم غیرعمد باشد می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و تسهیلات در نظر گرفته شده به محکومیت‌های ناشی از جرایم عمدی پرداخت نخواهد شد.