قیمت طلا بیش از 10دلار افزایش یافت

مسعود رضاطاهری:رشد آمار بیکاری در آمریکا موجب افزایش ۱۰دلاری نرخ طلا در بازارهای جهانی شد. همان‌طور که در گزارش اولین روز کاری سال جدید (صفحه ۱۳) تحولات بازار ارز و طلا پیش‌بینی شد احتمال رشد ۶/۴درصدی آمار بیکاری ماه مارس ایالات متحده ارزش طلا به عنوان مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری در شرایط تورمی را بالا برد.

طی دو سه روز گذشته انتشار آمار اشتغال ایالات متحده در ماه مارس توسط دپارتمان اشتغال این کشور موجب شد تا ارزش دلار آمریکا به پایین‌ترین حد برابری خود در مقابل یورو دست یابد. روز گذشته نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا با ۰۰۶۱/۰ واحد افزایش به حد ۳۴۱۵/۱ رسید و روز پنج‌شنبه نیز حتی تا حد ۳۴۴۱/۱ بالا رفت که از ماه مارس ۲۰۰۵ بی سابقه بوده است. برخی از کارشناسان اقتصادی ایالات متحده انتظار داشتند که برای ماه مارس تعداد شاغلان با افزایش ۱۶۸هزار نفری مواجه شود. برخی دیگر نیز انتظار افزایش ۱۳۰هزار نفری را در لیست حقوق‌بگیران این کشور انتظار داشتند. این در حالی است که تعداد شاغلان با کاهش ۱۱هزار نفری در ماه مارس مواجه شد و تعداد آنها در پایان این ماه به حد ۳۲۱هزار نفر رسید. از سویی ارزش پوند انگلیس نیز به دلیل ثابت باقی ماندن نرخ بهره در حد ۲۵/۵درصد در این کشور که احتمالا تا پایان ماه می نیز به همین میزان باقی خواهد ماند، کاهش یافت.کاهش ارزش دلار به دلایل ذکر شده همزمان با آزادی ۱۵ ملوان انگلیس از سوی ایران صورت گرفت. در همین حال در شرایطی که همگان انتظار داشتند در پی کاهش ۵/۱دلاری قیمت نفت، ارزش طلا نیز کاهش یابد قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری بیش از ۱۰دلار رشد کرد و به حد ۶۷۳دلار رسید. در برخی بازارها این قیمت به حد ۴۰/۶۷۵دلار نیز رسیده بود. همچنین قیمت فروش طلا برای تحویل در ماه ژوئن نیز بین ۶۰/۶۷۶ الی ۶۸۱دلار در نوسان بود. قیمت سایر فلزات و کالاها نیز در بازارهای جهانی افزایش یافت.ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن روز پنج‌شنبه به حد ۷۱/۱۱۸رسیده بود که روز گذشته تا حد ۷۶/۱۱۸ نیز بالاتر رفت.این در حالی است که تغییرات قیمت طلا در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه به غیر از افزایش ۵۰۰تومانی قیمت هر مثقال طلای ۱۷عیار تقریبا نسبت به روز چهارشنبه تغییری در قیمت انواع سکه‌های بهار آزادی مشاهده شد.

نیاز آمریکا به کاهش ۲۰ درصدی ارزش دلار

از صندوق بین‌المللی پول نیز خبر می‌رسد که آمریکا برای جبران کسری تراز تجاری خود همچنان باید به کاهش ارزش دلار ادامه دهد. خبرگزاری فارس گزارش داد: صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، کاهش ۱۰‌درصدی ارزش دلار تنها موجب کاهش یک‌ درصدی کسری تجاری آمریکا خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۷ میلادی افزود: آمریکا باید حداقل ۲۰‌درصد از ارزش دلار را بکاهد تا میزان کسری تجاری این کشور با کاهش چشمگیری روبرو شود.

بر اساس این گزارش، کاهش ۱۵‌درصدی ارزش دلار از اواسط سال ۲۰۰۲ میلادی تا کنون نه تنها تاثیری بر کاهش کسری تجاری این کشور نداشته بلکه با افزایش قیمت جهانی نفت و رشد واردات، موجب افزایش بی‌سابقه کسری تجاری این کشور شده است.

کسری تجاری آمریکا هم اکنون به بیش از ۵/۶‌درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است. صندوق بین‌المللی پول به آمریکا توصیه کرده است این رقم را به کمتر از ۳ تا ۵/۳‌درصد برساند.

افزایش ۵/۹دلاری ارزش طلا در بورس طلا و فلزات دبی

ارزش طلا در بورس طلا و فلزات دبی بیش از ۵/۹دلار افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، در پی کاهش ارزش دلار مقابل ارزهای یورو و ین ژاپن، ارزش طلا و نقره در بورس طلا و فلزات دبی افزایش یافت.

روز گذشته بورس طلا و فلزات دبی شاهد افزایش ۵۰/۹‌دلاری طلا و افزایش ۲۲ سنتی نقره بود.

روز پنج‌شنبه در معاملات بلندمدت طلا در بورس طلا و فلزات دبی برای تحویل در ماه ژوئن هر اونس طلا به ارزش ۶۸۵ دلار و۲۰ سنت دادوستد شد.

همچنین در معاملات بلند مدت نقره برای تحویل در ماه ژوئن ۲۰۰۷ میلادی هر اونس نقره به ارزش ۷۳۵/۱۳دلار معامله شد. در معاملات ارزی در بورس طلا و فلزات دبی هر یورو به ارزش ۳۴۰۸/۱دلار معامله شد که ارزش هر یورو بیش از ۲۷/۰‌درصد افزایش یافت. همچنین هر ۱۰۰ ین ژاپن به ارزش ۸۵۰۵/۰دلار خرید و فروش شد.