متقاضیان دریافت وام 18میلیونی مسکن اگر بخواهند این وام را در مدت 12 سال با سود 13درصد و به روش ساده بازپرداخت کنند باید ماهانه 223هزار و 177 تومان پرداخت کنند. نحوه بازپرداخت این وام در مدت 15 سال و 18 سال را همراه با نحوه سپرده‌گذاری و مدت انتظار در صفحه ادامه بخوانید.

تا پایان سال ۸۷
میزان اقساط جدید وام 18میلیون تومانی مسکن اعلام شد
گروه بازار پول- بانک مسکن شرایط و ضوابط جدید پرداخت تسهیلات ۱۸۰میلیون ریالی صندوق پس‌انداز مسکن را اعلام کرد. این شرایط که از ابتدای خرداد ماه امسال آغاز می‌شود تا پایان سال ۸۷ اجرا می‌شود.
در پی ابلاغ این مصوبه نحوه محاسبه اقساط تسهیلات 18میلیون تومانی مسکن به روش ساده تا پایان سال 87 مشخص شده اما هنوز روش پلکانی آن از سوی بانک مسکن آماده نشده است.
بنابراین گزارش، متقاضیان دریافت وام ۱۸میلیونی مسکن اگر بخواهند این وام را در مدت ۱۲ سال با سود ۱۳درصد و به روش ساده بازپرداخت کنند باید ماهانه ۲۲۳هزار و ۱۷۷ تومان پرداخت کنند. سود دریافتی برای این وام نیز ۱۴میلیون و ۱۳۷هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. یعنی برای یک وام ۱۸میلیونی مجموع تسهیلات و سود دریافتی از مشتری ۳۲میلیون و ۱۳۷هزار و ۵۰۰ تومان است.
متقاضی دریافت وام 18میلیونی مسکن اگر بخواهد این وام را در مدت 15سال به روش ساده بازپرداخت کند باید ماهانه 198هزار تومان اقساط پرداخت کند. سود دریافتی با این حساب 17میلیون و 647هزار و 500 تومان خواهد بود. مجموع تسهیلات و سود دریافتی از مشتری نیز 35میلیون و 647هزار و 500 تومان است.
متقاضی دریافت وام ۱۸میلیونی مسکن اگر بخواهد این وام را در مدت ۱۸سال و به روش ساده بازپرداخت کند باید ماهانه ۱۸۱هزار و ۲۸۵ تومان اقساط پرداخت کند و سود دریافتی حاصل ازاین وام در مدت یاد شده ۲۱میلیون و ۱۵۷هزار و ۵۰۰ تومان است. مجموع تسهیلات و سود دریافتی از مشتری با این روش در مدت ۱۸ سال ۳۹میلیون و ۱۵۷هزار و ۵۰۰ تومان است.
به احتمال زیاد این نرخ در سال جاری از 13درصد به 11درصد کاهش خواهد یافت. کاهش نرخ سود بانکی در سال جاری بسیار جدی است. مصوبه جدید شورای پول و اعتبار این امید را در متقاضیان وام 18میلیون تومانی مسکن ایجاد کرد که سود این وام در سال جاری با دودرصد کاهش به 11درصد برسد سود و میزان اقساط نیز دوباره کاهش خواهد یافت.
دارندگان انواع حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن از تاریخ شروع اجرای طرح، مشروط به گذشت حداقل ۶ ماه از تاریخ افتتاح حساب خود، قادر خواهند بود از تسهیلات با سپرده بانک تا سقف ۸۰‌میلیون ریال جهت خرید واحدهای مسکونی با شرایط تعیین شده توسط بانک یا احداث و تکمیل استفاده کنند.
دارندگان انواع حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن از تاریخ شروع اجرای طرح، مشروط به گذشت حداقل 12 ماه از تاریخ افتتاح حساب خود، قادر خواهند بود از تسهیلات با سپرده بانک، به میزان بیش از 80میلیون ریال تا سقف 180میلیون ریال جهت خرید واحد مسکونی با شرایط تعیین شده توسط بانک یا احداث و تکمیل برخوردار شوند.
حداقل متوسط موجودی لازم در هر دوره جهت دریافت سقف تسهیلات ۱۸۰میلیون ریالی ۲۶میلیون ریال است که پس از گذشت ۷ دوره ۶ماهه، و در صورتی که میزان سپرده ۶۰میلیون ریال باشد پس از گذشت ۳ دوره ۶ ماهه متقاضی تسهیلات فوق را دریافت می‌کند.
همچنین کسانی که در نظر دارند پس از گذشت یک سال از سقف تسهیلات 180میلیون ریالی استفاده کنند باید حساب خود را با مبلغ 90میلیون ریال افتتاح نمایند و در مدت یک سال مزبور موجودی خود را حفظ کنند.
بنابر اعلام بانک مسکن، پرداخت تسهیلات بیش از ۱۲۰میلیون ریال به روش خرید زمان امکانپذیر نیست. همچنین، ‌باز پرداخت تسهیلات با توجه به درخواست کتبی گیرنده تسهیلات می‌تواند به صورت ساده یا ترکیبی (پلکانی و ساده) تعیین می‌شود.
نرخ سود تسهیلات با توجه به مصوبات شورای پول و اعتبار در بخش مسکن با سپرده در زمان اعطای تسهیلات تعیین می‌شود و در خصوص احراز توانایی مالی متقاضی در پرداخت اقساط تسهیلات، صرفا اظهار کتبی درآمد ماهانه ابرازی متقاضی ملاک تصمیم‌گیری خواهد بود.
واحدهایی مشمول اخذ تسهیلات خرید و تکمیل و احداث مسکن بانک هستند که مشخصات و ضوابط تعیین شده توسط بانک در آنها رعایت شده باشد.
افزون بر این، رعایت مشخصات اعلام شده برای واحدهای مسکونی مشمول تسهیلات بانک با توجه به ضوابط جاری بانک در مقطع اخذ تسهیلات برای تمامی گیرندگان تسهیلات الزامی است.
بانک مسکن به تمامی سپرده‌گذاران حساب صندوق پس‌انداز مسکن توصیه کرده است که قبل از ایجاد هر گونه تعهدی برای خرید واحد مسکونی خاص، از آخرین مقررات و ضوابط بانک در مورد واحدهای مسکونی که مشمول ضوابط اخذ تسهیلات بانک می باشند اطلاع کافی کسب نموده و سپس نسبت به ایجاد تعهد اقدام کنند.
همه متقاضیان دریافت تسهیلات می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در تهران با شماره تلفن 1830 و در شهرستان‌ها با شماره تلفن 66749001 - 021، مرکز مشاوره و اطلاع رسانی بانک مسکن، تماس گرفته و از آخرین شرایط و ضوابط اعطای این تسهیلات مطلع شوند.
حداقل مدت انتظار و حداقل متوسط موجودی لازم در هر دوره، به طور جداگانه برای گرفتن تسهیلات به شرح جدول می باشد.