بیمه‌گذاران برای افزایش تعهدات بیمه شخص ثالث اقدام کنند

لیلا اکبرپور- دارندگان خودروهایی که بیمه‌نامه شخص ثالث با سقف ۳۵میلیون تومان دارند برای ارتقای سقف تعهدات تا ۴۷میلیون تومان به دفاتر نمایندگی و شعب شرکت‌های بیمه مراجعه کنند. پیشنهاد پرداخت وام برای خرید بیمه شخص ثالث در حال بررسی است

نرخ حق بیمه شخص ثالث کماکان مانند سال‌های گذشته محاسبه می‌شود اما بدیهی است افزایش سقف تعهدات مبلغ حق بیمه را افزایش خواهد داد.

در پی تماس تلفنی شهروندان با دفتر روزنامه مطلع شدیم که شرکت‌های بیمه از ابتدای سال ۸۶ بیمه‌نامه‌های شخص ثالث را با سقف ۵۰میلیون تومان صادر می‌کنند و امکان خرید بیمه‌نامه ارزانتر (با سقف تعهدات کمتر) وجود ندارد. از این رو با فرهاد خالقی، عضو هیات مدیره و معاون فنی بیمه ایران تماس گرفته و از او خواستیم تا برای بیمه‌گذاران توضیحات لازم را بدهند.

خالقی گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران شرکت‌های بیمه مکلف هستند بیمه شخص ثالث را با توجه به ارزش روز احشام و نرخ دیات بفروشند.

وی افزود: هیات وزیران این تصمیم را اواسط سال ۸۴ اعلام کرده و برای اجرای آن برای بیمه‌های بازرگانی ۲ماه مهلت منظور کرد.

عضو هیات مدیره بیمه ایران با بیان اینکه بر اساس اعلام وزیر دادگستری مبلغ دیه ۳۵میلیون تومان در ماه‌های عادی سال تعیین شده است، گفت: این رقم نشانگر ۳۳درصد رشد است و چنانچه فوت یک فرد در ماه‌ حرام سال صورت گیرد این رقم تا ۴۷ میلیون تومان دیه افزایش می‌یابد.

خالقی ادامه داد: بنابر این شرکت‌های بیمه برای ارائه پوشش کامل که مبلغ دیه در ماه‌های حرام را نیز پوشش دهد بیمه‌نامه شخص ثالث را با تعهد ۵۰میلیون تومانی صادر می‌کنند.

وی با یادآوری اینکه پرداخت دیه یوم‌الاداء است، گفت: اکثر بیمه‌گذاران برای پوشش داشتن مابه‌التفاوت زمان تصادف تا پرداخت خسارت در بسیاری از موارد همواره ۵تا۱۰میلیون تومان سقف بیشتری خریداری می‌کنند. خالقی افزود: از این رو شرکت‌های بیمه فروش بیمه‌نامه شخص ثالث با سقف ۵۰ میلیون تومان تعهد جانی را به دارندگان خودروها توصیه می‌کنند.

عضو هیات‌مدیره بیمه ایران خاطرنشان کرد: دارندگان خودروهایی که سقف تعهد بیمه‌های شخص ثالث آن ۳۵میلیون تومان است هر چه زودتر به دفاتر نمایندگی و شعب شرکت‌های بیمه مراجعه کرده و سقف تعهدات را تا ۵۰میلیون تومان افزایش دهند.

خالقی در خصوص افزایش حق بیمه گفت: نرخ حق بیمه شخص ثالث ۲سال پی‌در‌پی افزایش نیافت و همواره همان نرخ سال‌های گذشته محاسبه می‌شود اما از آنجا که سقف تعهدات ۳۳درصد رشد دارد طبیعی است که برای خریداری پوشش ۵۰میلیون تومانی حق بیمه بیشتری پرداخت شود.

او در خصوص فروش اقساطی بیمه‌نامه شخص ثالث گفت: از آنجا که این بیمه‌نامه، مسوولیت دارندگان خودرو را در قبال اشخاص ثالث بیمه می‌کند اقساطی شدن آن امکان ندارد و اما بیمه ایران با ارائه پیشنهادی به بیمه مرکزی خواستار راه‌حلی برای اعطای وام به افرادی که قدرت خرید بیمه‌نامه مذکور را ندارند شد.

او ادامه داد: از این موارد و معرفی به بانک‌ها برای اعطای وام در بیمه مرکزی ایران در دست بررسی است تا راهکاری برای حل این مشکل و تحت پوشش قرار گرفتن تمام خودروهای در حال تردد پیدا شود.

او در خصوص نصب برچسب شخص ثالث نیز گفت: تحویل برچسب شخص ثالث کماکان اجرا می‌شود و خود این مساله می‌تواند گامی در جهت فرهنگ‌سازی خرید بیمه‌نامه اجباری شخص ثالث باشد.