به دنبال ابراز تعجب مردم و بروز ابهام نسبت به تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار، مسوولان بانک مسکن توصیه های بسیار مهمی به متقاضیان وام 18‌میلیون تومانی مسکن و آنانی که زمان استفاده از این نوع وام برایشان فرا رسیده، مطرح کردند. همچنین اداره برنامه‌ریزی و تشکیلات بانک مسکن ضوابط و شرایط افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان در سال 1386 را اعلام کرد.

شرایط جدید وام مسکن جوانان اعلام شد
توصیه‌های مهم بانک مسکن به متقاضیان وام 18‌میلیون تومانی
به دنبال ابراز تعجب مردم و بروز ابهام نسبت به تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار، مسوولان بانک مسکن توصیه های بسیار مهمی به متقاضیان وام ۱۸‌میلیون تومانی مسکن و آنانی که زمان استفاده از این نوع وام برایشان فرا رسیده، مطرح کردند.
رییس اداره برنامه‌ریزی و تشکیلات بانک مسکن در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر مبنی‌بر اینکه با شرایط جدید پرداخت وام مسکن تکلیف افرادی که وام 18‌میلیون تومانی آنها از اردیبهشت ماه به بعد پرداخت خواهد شد، چه خواهد بود؟ گفت: این افراد یا باید افزایش موجودی بدهند و یا یک دوره انتظار شش ماهه را بیشتر بگذرانند تا بتوانند میانگین تسهیلات 18‌میلیون تومانی مسکن را دریافت نمایند.

رحیمی انارکی با تاکید بر اینکه شرایط جدید جزو شرایط ثابت صندوق وام مسکن خواهد بود، تصریح کرد: با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار ۱۸‌میلیون تومان تسهیلات، سقف صندوق خواهد بود در صورتی که قبلا سقف صندوق وام مسکن ۱۲میلیون تومان بود و ۶میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده جزو الزامات پرداخت وام نبود.
یکی از مسوولان بانک مسکن نیز گفت: پرداخت وام 12‌میلیون تومان جزو الزامات پرداخت وام و 6‌میلیون تومان دیگر که بدون سپرده پرداخت می‌شد جزو الزامات نبود و بستگی به منابع بانک داشت که در حال حاضر این 6‌میلیون تومان که سه ماه به سه ماه تمدید می‌شد جزو منابع صندوق است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل محدودیت منابع بانک برای پرداخت ۶‌میلیون تومان وام بدون سپرده مجبور شدیم سقف وام را بر روی ۱۸‌میلیون تومان قرار دهیم، زیرا در غیر این صورت وام مسکن به ۱۲‌میلیون تومان باز می‌گشت.
قهاری مدیر روابط عمومی بانک مسکن نیز در خصوص وضعیت افرادی که وام 18‌میلیون تومانی آنها قرار بود از اردیبهشت ماه به بعد پرداخت شود، گفت: اگر این افراد بخواهند از حداکثر تسهیلات استفاده نمایند، چنانچه دو دوره زمانی را تا پایان اردیبهشت ماه سپری کرده باشند، از تسهیلات وام 18‌میلیون تومانی برخوردار خواهند بود. وی ادامه داد: اگر این دوره سپری نشده باشد، براساس یک دوره می‌تواند تا پایان اردیبهشت ماه از تسهیلات استفاده نماید اما از اردیبهشت ماه به بعد مشمول ضوابط جدید خواهد شد، به عبارت دیگر اگر میزان سپرده‌این افراد 6‌میلیون تومان است یا باید مدت زمان توقف وام را افزایش دهد و سه دوره سه ماهه را سپری کند و یا میزان سپرده خود را به 9میلیون تومان افزایش دهد و به 9‌میلیون تومان برساند تا پس از گذشت یک سال وام 18‌میلیون تومانی خود را دریافت نماید. وی همچنین در پاسخ به‌این سوال مبنی‌بر اینکه‌ایا این تغییر مصوبه اجحافی در حق افرادی که قرار بود وام 18‌میلیون تومانی آنها پس از اردیبهشت ماه پرداخت شود، نیست، تصریح کرد: مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار اجحافی در حق این افراد نیست زیرا 6‌میلیون تومان وامی که بدون سپرده پرداخت می‌شد، هر آن امکان توقف داشت و سقف تسهیلات 12‌میلیون تومان بود. قهاری با بیان اینکه شرایط جدید یک الزام به بانک مسکن است، تصریح کرد: با شرایط جدید بانک قانونا موظف است به افراد سپرده‌گذار حداقل 18‌میلیون تومان وام پرداخت کند که نرخ آن نیز یک درصد کمتر از نرخ وام قبلی و مدت زمان بازپرداخت نیز طولانی تر است. وی با مثبت ارزیابی کردن تاکیدات رییس‌جمهور مبنی‌بر برنامه‌ریزی برای مسکن اجاره‌ای به صورت بلند مدت و سپس واگذاری آن به افراد گفت: وزارت مسکن نیز ملزم به یافتن راه چاره برای مشکلات بخش مسکن است.
یکی از مدیران ارشد بانک مسکن نیز به افرادی که در حال حاضر وام ۱۸‌میلیون تومانی آنها از سوی بانک مسکن آماده پرداخت است، توصیه کرد هر چه زودتر و تا قبل از پایان اردیبهشت ماه نسبت به دریافت وام ۱۸‌میلیون تومانی خود اقدام نمایند و به افرادی که در حال حاضر در بانک مسکن سپرده‌گذاری کرده‌اند نیز توصیه کرد که با شرایط جدید نسبت به برداشت سپرده خود از بانک اقدام نکنند زیرا شرایط و مصوبه اخیر از ثبات برخوردار خواهد بود.
کارشناسان بخش مسکن معتقدند با شرایط فعلی به نظر می‌رسد فعلا افزایشی در قیمت بخش مسکن کشور رخ نخواهد داد، زیرا شوک افزایش قیمت در سه ماهه آخر سال گذشته رخ داد و این بخش توان تحمل افزایش قیمتی بیش از میزان فعلی را ندارد و در حال حاضر به وضعیت رکود تورمی دچار شده است.
مسوولان بانک مسکن نیز پیش‌بینی می‌کنند بخش مسکن کشور دیگر شاهد افزایش قیمت نباشد و با سیاست‌های دولت به نظر می‌رسد نه تنها قیمت‌ها افزایش مجدد نیابد بلکه با تثبیت و یا حتی کاهش قیمت مواجه شود.
شرایط جدید وام مسکن جوانان در سال 86
اداره برنامه‌ریزی و تشکیلات بانک مسکن ضوابط و شرایط افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان در سال ۱۳۸۶ را اعلام کرد.
متقاضیانی که از ابتدای سال 1386 اقدام به افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان می‌کنند باید حداقل ماهیانه 110هزار ریال به‌این حساب واریز نمایند.
حداکثر تسهیلات اعطایی این حساب به متقاضیان در تهران ، شهرهای بزرگ و سایر شهرها در پایان سال پانزدهم به ترتیب معادل ۵۷۰، ۵۰۰، ۴۸۰‌میلیون ریال تعیین شده است. براساس تقسیم‌بندی جغرافیایی در شهر تهران ، شهر‌های بزرگ و سایر شهر‌ها در صورت رعایت مبنای متوسط موجودی و دوره‌های انتظار در پایان سال پنجم به ترتیب حداکثر ۲۳۰، ۱۷۰، ۱۴۰‌میلیون ریال و در پایان سال ششم به ترتیب ۲۶۰، ۲۰۰، ۱۷۰‌میلیون ریال به افتتاح‌کنندگان این حساب پرداخت می‌شود. حساب پس‌انداز مسکن جوانان یکی از انواع حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بوده که دارنده حساب قادر می‌باشد با رعایت برنامه سپرده‌گذاری ارایه شده توسط بانک در بلند مدت با شرایط خاص استثنائی از مزایا و تسهیلات ویژه حساب مذکور برخوردار گردد.
جزئیات شرایط استفاده از مزایا و تسهیلات حساب پس‌انداز جوانان
هر شخصی که به سن هیجده سال تمام رسیده و یا حکم رشد او از سوی دادگاه صادر شده باشد می‌تواند به نام خود یا کسانی که تحت ولایت و قیومیت او باشند حساب پس‌انداز مسکن جوانان افتتاح نماید. متقاضیان افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان می‌توانند سپرده‌گذاری خود را با واریز حداقل مبلغ ماهیانه به دفعات یا به صورت یکجا در ابتدای دوره آغاز نماید.
- برای افرادی که طی سال 1386 افتتاح حساب می‌نمایند حداقل واریز ماهیانه در هر سال به شرح زیر است:

- برداشت از حساب پس‌انداز مسکن جوانان در هر مقطعی بلامانع است لیکن برداشت از حساب مذکور باید به صورتی انجام پذیرد که متوسط مانده حساب به ازای هر ماه از حداقل مبلغ تعیین شده توسط بانک مرکزی در هر سال کمتر نشود.
- چنانچه در پایان هر سال سپرده‌گذاری، متوسط مانده حساب برای هر ماه از حداقل متوسط تعیین شده کمتر باشد، حساب از رده حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان حذف شده و برای کل دوره انتظار تابع ضوابط جاری سایر انواع حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن در زمان استفاده از تسهیلات می‌باشد.
- در ابتدای هر سال حداقل مبلغ واریزی ماهیانه افتتاح‌کنندگان حساب‌های جدید در آن سال توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ خواهد شد.
- ضرایب برابری در حساب پس‌انداز مسکن جوانان به ازای هر شش ماه یک برابر تعیین شده است و حداکثر تا سی برابر متوسط موجودی قابل محاسبه می‌باشد.
- حداقل مدت انتظار برای استفاده از مزایای تسهیلات شناور حساب پس‌انداز مسکن جوانان شش سال تمام از تاریخ افتتاح حساب تعیین می‌گردد. چنانچه دارنده حساب تمایل به استفاده از تسهیلات حساب مذکور قبل از شش سال تمام و بعد از پنج سال تمام را داشته باشد با استفاده از سایر شرایط حساب پس‌انداز مسکن جوانان و استفاده از سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن قادر به استفاده از تسهیلات می‌باشد.
- دارندگان حساب‌های فوق‌الذکر در صورت تمایل به استفاده از تسهیلات حساب خود قبل از پنج سال می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقررات حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن در زمان استفاده از تسهیلات برخوردار شوند.
- در صورت رعایت حداقل مبالغ واریزی ماهیانه طی مدت پانزده سال (در مقاطع تعیین شده)، حداقل سقف تسهیلات متعلقه در پایان سال پانزدهم حدود ۴۸۰‌میلیون ریال تعیین می‌گردد.
- حداکثر سقف تسهیلات اعطایی با توجه به تقسیم‌بندی جغرافیایی (شهر تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها ) برای حساب‌های افتتاحی طی سال 1386 به ترتیب در پایان سال پنجم معادل 230، 170، 140‌میلیون ریال، و در پایان سال ششم به ترتیب بالغ‌بر 260، 200، 170‌میلیون ریال و در پایان سال پانزدهم بالغ‌بر 570، 500، 480‌میلیون ریال تعیین شده است.
توضیح: چنانچه دارنده حسابی بخواهد در پایان سال پنجم و یا ششم از سقف تسهیلات فوق‌الذکر استفاده نماید باید سپرده‌گذاری خود را با مبالغی بیشتر آغاز کند. برای افتتاح‌کنندگان حساب در سال ۸۶ ، ضرایب لازم برای استفاده از سقف تسهیلات عبارتند از : ۲/۶برابر حداقل واریزی ماهیانه برای تهران - ۶/۴برابر حداقل واریزی ماهیانه برای شهرهای بزرگ - ۸/۳برابر حداقل واریزی ماهیانه برای سایر شهرها
- حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی براساس مصوبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مقطع استفاده از تسهیلات تعیین خواهد گردید.
- پرداخت تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای احداث، تکمیل و خرید واحدهای مسکونی امکان‌پذیر است.
- تسهیلات اعطایی حداکثر به میزان 80% ارزش واحد مسکونی که به‌توسط ارزیاب بانک تعیین خواهد گردید قابل پرداخت خواهدبود.
- درصورت عدم استفاده از امتیاز حساب پس‌انداز مسکن جوانان، در هنگام فسخ حساب نرخ سودی براساس نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت به آن پرداخت می‌شود.
- نرخ سود تسهیلات اعطایی با توجه به مصوبات شورای پول و اعتبار در زمان استفاده از تسهیلات تعیین خواهد شد.
- این حساب قابل تبدیل به دیگر حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن است ولی تبدیل سایر حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن به حساب پس‌انداز مسکن جوانان امکان‌پذیر نیست.
- انتقال حساب به بستگان نزدیک (پدر، مادر، فرزند، همسر، خواهر، برادر، نوه، مادربزرگ و پدربزرگ) بلامانع است.
- شرایط ویژه بانک مسکن برای افتتاح انواع حساب‌ها به نام مادر به نفع فرزند صغیر وی:
1 - بانک مسکن انواع حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن، حساب پس‌انداز مسکن جوانان، سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلند‌مدت را به نام مادر و به نفع فرزند صغیر وی افتتاح می‌کند.
۲ - افتتاح حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز به نام فرزند صغیر توسط مادر و با داشتن حق برداشت موجودی امکان‌پذیر است.
3 - در هنگام افتتاح حساب‌های مذکور مادر قادر است حق هرگونه برداشت از حساب افتتاحی را داشته باشد یا حق مذکور را از خود سلب نماید.
۴ - در صورت فوت مادر ،وجوه واریزی به حساب افتتاحی توسط مادر جزو ترکه مادر منظور نخواهد شد و کلا به طفل صغیر تعلق خواهد گرفت.
5 - در صورت فوت طفل صغیر قبل از رسیدن به سن موردنظر، موجودی حساب و منافع آن متعلق به مادر بوده و مادر حق برداشت از حساب را نیز خواهد داشت.