ابراهیم شیبانی از برنامه ایران برای توقف کامل فروش نفت به دلار آمریکا، برنامه دولت برای کاهش نرخ سود بانکی و کنترل تورم خبر داد و تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه ایران را به علت روابط گسترده تجاری کشورمان با بیش از ۷۰ کشور جهان، «عمدتا نمادین» خواند. به گزارش خبرگزاری مهر، رییس کل بانک مرکزی کشورمان در گفت‌وگو با رویتر اظهار داشت: ایران سهم دلار از ذخایر ارزی خود را به حدود ۲۰‌درصد کاهش داده است تا بدین طریق با سیاست‌های خصمانه آمریکا مقابله کند.

ابراهیم شیبانی درباره تهدیدات کشورهای غربی درباره تحریم ایران نیز گفت: اقتصاد ایران توانایی تحمل تحریم‌های سازمان ملل را دارد و ایران به اندازه کافی دارای ذخایر ارزی هست تا از شوک‌های بزرگ اقتصادی جلوگیری کند.

وی از اعلام میزان ذخایر ارزی ایران خودداری کرد، اما آن را بسیار بالا عنوان کرد و در پاسخ به این سوال که آیا ذخایر ارزی ایران برای مقابله با شوک‌های اقتصادی کافی است یا خیر، افزود: ما می‌توانیم به بهترین نحو، بدهی‌های خارجی خود را پرداخت کنیم و هیچ دلیلی برای نگرانی در این زمینه نداریم.

شیبانی تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه ایران را «عمدتا نمادین» خواند و افزود: این‌گونه تحریم‌ها تاثیر اندکی بر اقتصاد نفتی ایران خواهند گذارد و من معتقدم این تحریم‌ها نه در‌حال‌حاضر و نه در آینده، تاثیر منفی بر اقتصاد ایران نخواهند داشت.

رییس کل بانک مرکزی کشورمان ادامه داد: سیاست ایران در‌حال‌حاضر این است که در فروش نفت، ‌ارز یورو را به دلار ترجیح می‌دهد و این سیاست به علت اثرگذاری بر تغییر سهم ارزها در مبادلات بین‌المللی مطمئنا به زیان آمریکا و دیگر واردکنندگان نفت است و دود اقدامات آنها به چشمان خودشان می‌رود.شیبانی درباره شرایط اقتصادی ایران نیز گفت: کاهش هزینه‌های جاری دولت در سال جدید موجب کاهش تورم خواهد شد و اعتقاد دارم اقدام دولت در کاهش مصارف، موجب کنترل تورم خواهد شد، زیرا مصارف دولت از عوامل اصلی رشد تورم محسوب می‌شود.