مسعودرضا طاهری - نارضایتی از سرویس‌دهی دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها مقوله‌ای کهنه است. با این وجود به دلیل استفاده فراوان مردم و به ویژه کارکنان بخش دولتی و خصوصی از کارت‌بانک‌ها در پرداخت حقوق و مزایای شغلی، همچنان عمده‌ترین معضل بانکداری ما است.

این مشکل به هنگام برداشت کل حقوق از طریق کارت‌بانک‌ها در پایان هر ماه صورت جدی‌تری به خود می‌گیرد.

گذشته از اینکه دستگاه‌های خودپرداز به عنوان یکی از هزاران ابزار نقل و انتقالات مالی مدرن توسط بانک‌ها به کار گرفته شده‌اند اما عدم‌ سرویس‌دهی مطلوب این دستگاه‌ها را می‌توان در کشور ما به چند مشکل مربوط دانست.

در این میان باید توجه داشت که اینگونه ابزار قبل از اینکه وارد سیستم مالی و پولی کشور شوند باید زیرساخت‌های لازم را داشته باشند تا امروز شاهد انباشت نارسایی‌ها بر روی هم نباشیم.

از جمله این مشکلات می‌توان به بالا بودن نرخ تورم در کشور، وجود اسکناس‌های کم‌ارزش نسبت به قیمت کالا و خدمات، عدم امکان استفاده از چک‌پول‌های درشت در دستگاه‌های خودپرداز، اسکناس‌های کهنه، فراوانی تعداد کارت‌بانک‌ها نسبت به دستگاه‌های خودپرداز، عدم اعتماد و دسترسی عمومی به تجارت الکترونیک، تداوم اعتماد مردم به اسکناس و پول نقد و عدم ظرفیت‌سازی شرکت مخابرات در ارائه خطوط مطمئن و پرسرعت به حد کافی اشاره کرد.

در این میان استفاده از دستگاه‌های پایانه فروش در مراکز فروشگاهی و حتی بانک‌ها با قطعی متناوب مواجه است.

هنوز با وجود تلاش‌های فراوان امکان تبادل مطمئن وجوه بین بانک‌ها از طریق این کارت‌ها میسر نیست و مردم به دلیل برخی از مشکلات مطرح شده ترجیح می‌دهند تمام حقوق خود را یکجا از این دستگاه‌ها بیرون بکشند.

ضمن اینکه کاست تغذیه‌کننده پول در این خودپردازها بین ۱۳-۸میلیون تومان اسکناس هزار و دو هزار تومانی گنجایش دارد و جوابگوی تقاضای مکرر مردم نیست.

در این میان اگر فرض کنیم که با یک امداد غیبی بتوانیم از پس این مشکلات برآییم به ناگاه قطعی برق در یک منطقه سرپرستی موجب از کار افتادن تعداد زیادی از این دستگاه‌ها می‌شود.

به طور مثال روز گذشته قطع برق در منطقه خیابان جمالزاده موجب از کار افتادن خطوط مخابراتی دستگاه‌های خودپرداز و حساب‌های جاری طلایی بانک سپه در منطقه یک این بانک شد که با وجود تلاش‌های مستمر اداره عابربانک و خدمات ویژه این بانک در ساعات اوج و مراجعه مردم به این دستگاه‌ها کمتر کسی موفق به دریافت پول خود از خودپردازهای این منطقه شد.

متاسفانه براساس پرس‌وجوهای به عمل آمده شرکت مخابرات سرویس مناسبی در این راستا ارائه نکرده است.

همه این مشکلات را نیز که از سر بگذرانیم باید گناه بخش دیگری از عدم سرویس‌دهی دستگاه‌های خودپرداز را به گردن ترافیک سهمگین تهران انداخت که از رسیدن ماشین‌های پول‌رسان به شعب جلوگیری می‌کند.

در این نوشته اگرچه اسم بانک سپه به میان آمد اما خودپردازهای همه بانک‌های کشور دچار چنین مشکلاتی هستند.

با این وجود به نظر می‌رسد بانک‌های خصوصی خدمات‌رسانی به مراتب بهتری را در تهیه پول نقد مردم، آن هم در ایام نوروز برعهده گرفته‌اند.