مسعودرضا طاهری- سقوط دوباره ارزش ین ژاپن قیمت طلا را ۵/۶دلار کاهش داد. روز گذشته ارزش هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۵/۶دلار کاهش به سطح ۳۰/۶۵۲دلار رسید. اگرچه این کاهش قیمت تغییری در نرخ انواع سکه و طلا در بازار داخلی کشور ایجاد نکرد.

خبرهای رسیده از شرق آسیا حکایت از افت ارزش سهام شرکت‌های ژاپنی دارد.

همین امر سرمایه‌گذاران را به فروش ین و خرید ارز‌های کشورهای خارجی که نرخ بهره بیشتری نسبت به ین ژاپن دارند، تشویق کرده است.

در حالی که نرخ بهره در ژاپن ۵/۰درصد است، نرخ بهره در کشور‌های نیوزلند و سوئیس به ترتیب ۵/۷درصد و ۲درصد اعلام شده است. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره یورو را ۷۵/۳درصد اعلام کرده در صورتی که نرخ بهره پوند انگلیس همان ۲۵/۵درصد باقی‌مانده است. فدرال رزرو نیز نرخ بهره را فعلا در سطح ۲۵/۵درصد نگاه داشته است. فروش ین ژاپن و خرید ارز کشور‌های خارجی به انگیزه سفته‌بازی در بازار ارز به کاهش ارزش ین در مقابل سایر ارز‌ها انجامیده است.

روز گذشته نرخ برابری دلار در مقابل ین ژاپن به حد ۳۲/۱۱۸ رسید که نسبت به روز قبل از آن ۰۱/۲واحد رشد یافته بود. افزایش ارزش دلار در مقابل ین و همچنین یورو موجب کاهش ارزش طلا در بازار‌های جهانی شد. از سویی قیمت نفت در بازار‌های جهانی نیز به دلیل کاهش تقاضا با ۴۰ سنت افت مواجه شد که دلیل دیگری برای افت ارزش طلا بوده است. طی چند روز اخیر رشد دلار نیز دلیل عمده‌ای چون انتشار آمار اشتغال ماه فوریه تا حد ۹۷هزار نفر داشته است.