نرخ تورم ایران در سال‌جاری به ۸/۱۵‌درصد افزایش می‌یابد. به گزارش ایسنا، واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تورم در کشورمان پرداخت و نوشت، میانگین نرخ تورم ایران که در سال ۸۳ معادل ۸/۱۴درصد بود، در سال گذشته به ۴/۱۳درصد کاهش یافت که با توجه به فشارهای نقدینگی، افزایش سریع تقاضا و نرخ‌های بهره پایین تعجب‌برانگیز بوده است.

گزارش‌های مختلف در خصوص افزایش زیاد قیمت‌های کالاها و خدمات ضروری و نیز سطوح بالای نقدینگی و افزایش هزینه‌های وارداتی منجر به آن شده است که برای سال‌جاری نرخ تورم ۸/۱۵‌درصدی پیش‌بینی ‌شود. نرخ تورم در سال آینده نیز اندکی افزایش داشته و معادل ۱۶‌درصد خواهد بود که این شاخص در سال ۸۷ با کاهش ۵/۰‌درصدی به ۵/۱۵درصد خواهد رسید.

پیش‌بینی واحد اطلاعات اکونومیست در حالی صورت می‌گیرد که بانک مرکزی اخیرا در گزارشی اعلام کرده بود که نرخ تورم که در پنج ماه ابتدایی امسال روندی کاهشی پیدا کرده بود از شهریور ماه دوباره روند صعودی به خود گرفت به طوری که در پایان بهمن‌ماه با بیش از یک‌درصد افزایش نسبت به اواخر تابستان به ۱/۱۳درصد رسید که به نظر می‌رسد تا آخر سال به پیش‌بینی ۱۴‌درصد نزدیک شود.

بانک مرکزی عنوان کرد: میزان تورم در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه سال ۱۳۸۵ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه سال ۱۳۸۴ معادل ۱/۱۳ است.