در صورت کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، بانک‌های خصوصی نرخ سود سپرده خود را نیز کاهش خواهند داد. عقیلی کرمانی، مدیرعامل بانک کارآفرین، در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دولت تا پایان امسال جز انتشار و فروش اوراق مشارکت چه سیاست‌های دیگری را برای کاستن نقدینگی در پیش خواهد گرفت؟ خاطرنشان کرد: فروش اوراق مشارکت در حجم تعیین شده ۱۰‌هزار میلیارد ریال به طور حتم از میزان نقدینگی موجود در سطح جامعه خواهد کاست.

وی در پاسخ به این پرسش که در سال آینده احتمال کاهش نرخ سود تسهیلات وجود دارد، در این صورت بانک‌های خصوصی چه رویه‌ای را در پیش خواهند گرفت؟ آیا از این نرخ تبعیت خواهند کرد؟ تصریح کرد: بانک‌های خصوصی نیز به تبعیت از این تصمیم نرخ سود خود را کاهش خواهند داد و برای مقابله با این امر نیز نرخ سود سپرده خود را هم کاهش می‌دهند.

عقیلی کرمانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کاهش نرخ سود تسهیلات چه مشکلاتی را برای بانک‌های خصوصی ایجاد می‌کند‌؟ تاکید کرد: بانک‌های خصوصی برای مواجه نشدن با مشکلات احتمالی باید نرخ سود‌ سپرده‌های بانک را با نرخ سود تسهیلات تعیین شده تطبیق دهند، چراکه طبق رویه اگر نرخ سود تسهیلات کاهش یابد، نرخ سود سپرده نیز به تبع آن باید کاهش یابد.

مدیرعامل بانک کارآفرین بیشترین نرخ سود تسهیلات این بانک را ۱۷‌درصد و کمترین نرخ سود تسهیلات را ۱۰درصد عنوان کرد و افزود: اگر نرخ سود تسهیلات کاهش یابد به طور حتم از هر یک از نرخ‌های مذکور ۲درصد کاهش می‌یابد.