مسعود رضا طاهری - در پی انتشار گزارش سه ماه چهارم سال ۲۰۰۶ مبنی بر دست یافتن اقتصاد ژاپن به یک رکورد سه‌ساله در کسب بیشترین نرخ رشد اقتصادی پیش‌بینی شده است که طی یک ماه آینده نرخ برابری دلار در برابر ین ژاپن به رقم سابق ۱۱۵ باز گردد. Greg Gibbs، تحلیلگر ارزی گروه بانکی ABN AMRO معتقد است که انتشار این گزارش به طور قطع موجب افزایش نرخ بهره ین توسط بانک مرکزی ژاپن طی هفته‌های آینده خواهد شد.

بنابراین گزارش، انتظار می‌رود که نرخ بهره ین در این راستا به ۵/۰درصد افزایش یابد. رسیدن نرخ برابری دلار در مقابل ین ژاپن به رقم ۱۱۵ ارزش ین ژاپن را در مقابل دلار حداقل ۵/۴درصد رشد خواهد داد.

علاوه بر نرخ رشد اقتصادی عوامل دیگری همچون نرخ تورم، نرخ خرده‌فروشی و آمار بیکاری در این گزارش مثبت ارزیابی شده‌اند.

نرخ برابری دلار در مقابل ین ژاپن که طی هفته‌های اخیر از رقم ۱۲۱نیز فراتر رفته بود طی ۳روز گذشته با کاهش ارزش مواجه شده و روز گذشته در ساعت ۱۴ به وقت تهران به حد ۵۸/۱۱۹ رسید. نرخ بهره ین ژاپن هم‌اکنون ۲۵/۰درصد است که در مقایسه با نرخ بهره سایر کشور‌های صنعتی بسیار کمتر است.

روز گذشته قیمت ین ژاپن در بازار داخلی همانند روز دوشنبه ۷۶۶تومان به فروش می‌رسید در حالی که یورو با سه تومان افزایش به نرخ ۱۲۳۲تومان رسید و هر دلار آمریکا در سطح قیمت فروش ۹۳۱تومان مقاومت می‌کند.

قیمت طلا کاهش یافت

رشد قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۰۶ تقاضا برای مصرف این فلز گرانبها را به ۳/۶۵میلیارد دلار رساند.این در حالی است که رشد قیمت موجب کاهش خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان شده است.

در این سال فروش جواهر‌آلات به ۴۴میلیارد دلار رسید.

سایت خبری Indexonline به نقل از گزارشات شورای جهانی طلا گزارش داد با وجود کاهش تولید و عرضه طلا در سال ۲۰۰۶ میزان تقاضا برای مصارف صنعتی به ۴۵۸تن رسید که از نظر وزنی ۱۳درصد کاهش داشته است.

در این سال تقاضا برای مصرف طلا در ساخت جواهرآلات ۱۴درصد رشد کرد اما در نیمه اول این سال به دلیل نوسانات شدید قیمت جهانی آن از نظر وزنی ۱۶درصد کاهش داشته است.

در سال مذکور تقاضا برای سرمایه‌گذاری طلا نسبت به سال قبل از آن با ۷درصد رشد وزنی به ۶۳۷تن رسید که از نظر ارزش ۴۵درصد افزایش داشته است.

شورای جهانی طلا در ادامه گزارش خود می‌افزاید: سال ۲۰۰۷ با رشد تقاضا در بازار جواهرآلات مقارن بوده است و علاقه به سرمایه‌گذاری در زمینه طلا نیز با چشم‌انداز مثبت ادامه یافته است. یافته‌های پژوهش گران از بازار نشان می‌دهد که رشد صنعت ساخت جواهرآلات به عنوان یک عامل کلیدی نقش مهمی در رشد تقاضای طلا دارد.

این گزارش رشد مصرف طلا در ساخت جواهرآلات و مصارف سرمایه‌گذاری را در نیمه اول سال جاری مطلوب پیش‌بینی کرده است.

این گزارش در عین حال از هر گونه نوسان قیمت به عنوان مانعی برای خرید جواهرآلات سخن به میان آورده است.

قیمت طلا در بازار آزاد روز گذشته با هزار تومان افزایش به نرخ ۱۵۸۵۰۰ تومان رسید. نیم سکه نیز هزار تومان گران شد و به قیمت ۸۰۵۰۰ تومان به فروش رسید.

ربع سکه به نرخ ۴۱هزار تومان معامله شد و هر قطعه سکه طرح قدیم بدون تغییر ۱۸۵هزار تومان فروخته شد. روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری به دلیل عرضه آن توسط برخی سرمایه‌گذاران با ۶/۶ دلار کاهش، تا حد ۶۷۷ دلار کاهش یافت.