آمادگی بانک ملت برای پرداخت تسهیلات صادراتی تا 150میلیون دلار

گروه بازار پول- مدیر عامل بانک ملت گفت: این بانک حتی تا ۱۰۰درصد مبلغ گشایش اعتبار صادرکنندگان به آنان تسهیلات ارزان قیمت می‌دهد. به گزارش روابط‌عمومی بانک ملت، دکتر علی دیواندری افزود: اعطای تسهیلات ارزی و ارزان قیمت صادراتی در قانون برنامه چهارم توسعه تدارک دیده شده که تا کنون آمادگی پرداخت این تسهیلات وجود نداشته ولی بانک ملت این موضوع را عملیاتی کرده است. وی ادامه داد: در این طرح صادرکنندگان ابتدا گشایش اعتبار لازم را انجام و سپس اسناد آن را در اختیار بانک ملت قرار می‌دهند که پس از بررسی کارشناسان، ‌تسهیلات پرداخت می‌شود.

دکتر دیواندری نرخ سود این تسهیلات را نرخ لایبور به اضافه دو درصد ذکر کرد که با یوزانس احتمالی از ۵/۸درصد تجاوز نمی‌کند.

وی در تشریح تفاوت‌های میان این تسهیلات با تسهیلات قبلی اظهار داشت: در گذشته برای شخصیت‌های حقیقی حداکثر ۵۰۰هزار دلار و برای شخصیت‌های حقوقی حداکثر پنج میلیون دلار وام در نظر گرفته می‌شد ولی در طرح جدید، بانک ملت می‌تواند تا مبلغ ۱۵۰میلیون دلار نیز تسهیلات بدهد. مدیر عامل بانک ملت تاکید کرد: مدت بازپرداخت تسهیلات قبلی حداکثر یک سال بود در حالی که در این طرح زمان افزایش یافته است و برای کالاهای مصرفی حداکثر دوسال و برای کالاهای بادوام و سرمایه‌ای تا پنج سال در نظر گرفته خواهد شد.

وی اظهار داشت: در گذشته حداکثر معادل ۷۰درصد مبلغ گشایش اعتبار، تسهیلات پرداخت می‌شد در حالی که اکنون کل مبلغ گشایش اعتبار نیز به صورت تسهیلات قابل پرداخت است.

دکتر دیواندری اضافه کرد: در این طرح به افرادی که در خارج از کشور باشند ولی شرکت یا محل فعالیت آنان در ایران باشد یا حتی سهامی از آن شرکت را در اختیار داشته باشند نیز وام تعلق می‌گیرد. وی با اشاره به انجام هماهنگی‌های لازم با وزارت بازرگانی، صندوق ضمانت صادرات ایران، هیات امنای حساب ذخیره ارزی و بانک مرکزی برای اجرای بهینه این طرح، یادآور شد: بانک ملت آمادگی کامل خود را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی اعلام می‌کند همان گونه که تا کنون طرح‌های بزرگی همچون پتروشیمی، صنایع فلزی، سیمان و فولاد را تامین مالی کرده و عاملیت فاینانس آنها را به عهده گرفته است.