دنیای اقتصاد- متقاضیانی که قصد دارند این وام را در مدت 12سال به روشی ساده و با نرخ 13درصد بازپرداخت کنند باید ماهانه 223هزار و 177تومان پرداخت کنند که با احتساب 14میلیون و 137هزار و 500تومان، مجموعا 32میلیون و 137هزار و 500تومان بازپرداخت می‌شود.

حداقل و حداکثر اقساط ۱۸۱ تا ۲۲۳ هزار تومان برآورد می‌شود
اقساط ماهانه و سود دوره وام 18میلیون تومانی مسکن
فاطمه بهادری- با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، سقف وام مسکن از ۱۲ به ۱۸میلیون تومان افزایش یافت. براساس این مصوبه متقاضیانی که نوبت وامشان بعد از اردیبهشت ماه فرا می‌رسد می‌‌توانند از هم‌اکنون نسبت به تکمیل سپرده خود اقدام کنند. نرخ سود این تسهیلات در‌حال‌حاضر ۱۳درصد است اما براساس برخی اظهارنظرها از سوی مسوولان، احتمالا این نرخ در سال آینده کاهش خواهد یافت و اگر این کاهش مانند دو سال گذشته باشد نرخ سود تسهیلات مسکن از ۱۳ به ۱۱درصد کاهش خواهد یافت.
روز گذشته خبرگزاری فارس به طور غیررسمی اقساط جدید وام 18میلیون تومانی مسکن را منتشر کرد. بر این اساس متقاضیانی که قصد دارند این وام را در مدت 12سال به روشی ساده و با نرخ 13درصد بازپرداخت کنند باید ماهانه 223هزار و 177تومان پرداخت کنند که با احتساب 14میلیون و 137هزار و 500تومان، مجموعا 32میلیون و 137هزار و 500تومان بازپرداخت می‌شود.
اقساط ماهانه وام ۱۸میلیون تومانی مسکن در مدت ۱۵سال به روش ساده ۱۹۸هزار تومان و سود دریافتی آن ۱۷میلیون و ۶۴۷هزار و ۵۰۰تومان خواهد بود.
مجموع تسهیلات و سود دریافتی در مدت 15سال، 35میلیون و 647هزار و 500تومان است.
متقاضیان دریافت وام ۱۸میلیون تومانی مسکن که قصد دارند این وام را در مدت ۱۸سال به روش ساده بازپرداخت کنند باید ماهانه ۱۸۱هزار و ۲۸۵تومان قسط بپردازند و سود دریافتی نیز ۲۱میلیون و ۱۵۷هزار و ۵۰۰تومان خواهد بود. مجموع تسهیلات و سود دریافتی در مدت ۱۸سال، ۳۹میلیون و ۱۵۷هزار و ۵۰۰تومان است.
نحوه باز پرداخت وام 18میلیون تومانی مسکن که از 31 اردیبهشت ماه سال آینده اجرا می‌شود به هر دو روش پلکانی و ساده خواهد بود. نحوه تقسیط به دو روش فوق هنوز به طور رسمی از سوی بانک مسکن اعلام نشده است.
همه سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن می‌توانند هر۶ماه از یک برابر متوسط موجودی حساب خود از تسهیلات برخوردار شوند یعنی با ۶میلیون تومان سپرده با گذشت ۱۸ماه و با ۹میلیون تومان سپرده با گذشت یک سال وام ۱۸میلیون تومانی مسکن را دریافت کنند.
آیین‌نامه اجرایی این مصوبه باید توسط هیات مدیره بانک مسکن تهیه و تصویب شود. روز گذشته روابط عمومی بانک مسکن اعلام کرد که متقاضیان وام مسکن می‌توانند با مراجعه به سایت بانک مسکن از جزییات و ضوابط این وام مطلع شوند. بر اساس اطلاعات سایت بانک مسکن در صورتی که متقاضی تمایلی به استفاده از روش تقسیط ترکیبی (پلکانی و ساده) برای دریافت اقساط ماهانه تسهیلات داشته باشد پنج سال اول،‌ پلکانی و بقیه مدت ساده خواهد بود. متقاضیان باید توجه داشته باشند که ملک مورد نظر باید به تایید کارشناس بانک برسد.
محمود قهاری، رییس اداره روابط عمومی بانک مسکن در خصوص تاثیر مصوبه جدید وام مسکن بر روی قیمت مسکن گفت: در حال حاضر این مصوبه هیچ تاثیری بر روی افزایش یا کاهش قیمت مسکن ندارد چرا که سقف وام مسکن هیچ تغییری نکرده است.
وی افزود: مصوبه جدید تنها به سپرده‌گذاران این اطمینان را می‌دهد که می‌توانند وام 18میلیون تومانی را دریافت کنند چرا که در روش قبل 6میلیون تومان بدون سپرده هر سه ماه یک بار تمدید می‌شد. قهاری در خصوص تاثیر افزایش سقف وام مسکن بر خرید و فروش وام در بازار گفت: مطمئنا با توجه به تعدیل قیمت وام مسکن در ماه‌های گذشته در بازار، مصوبه جدید می‌تواند این قمیت را تعدیل کند و حتی به زیر 3میلیون تومان کنونی برساند.