لیلا اکبرپور- مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی به دنیای اقتصاد گفت: ذخایر اسکناس‌های ۱۰و۲۰تومانی در خزانه بانک مرکزی تمام شد. وی با یادآوری اینکه چند سالی است دیگر اسکناس‌های ۱۰و۲۰تومانی چاپ نمی‌شود، افزود: بانک مرکزی ذخایر زیادی از اسکناس‌های مذکور داشت که آخرین سری آن امسال بنابر تقاضای مشتریان توزیع شد و دیگر هیچ اسکناس ۱۰و۲۰تومانی در خزانه بانک مرکزی نیست.

جلیلیان در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه دست‌فروشان چهارراه استانبول اسکناس‌های نو را که با قیمت بالاتری می‌فروشند از چه طریقی به دست می‌آورند، گفت: بانک مرکزی در مقابل درخواست متقاضیان برای اسکناس‌های نو تا جایی که امکان داشته باشد در اختیارشان قرار می‌دهد و از سویی تعداد بسیاری از مردم به خصوص در پایان سال از بانک‌ها به عنوان حقوق و یا مطالبات،‌اسکناس نو دریافت می‌کنند و بدیهی است اختیار خرج کردن اسکناس‌های نو با خود آنها است.

وی افزود: ارزش اسکنا‌س‌های نو نیز مانند اسکناس‌های کارکرده است و اگر افراد به مناسبت‌های مختلف دسته‌های صدتایی آن را گرانتر از ارزش اسمی خریداری می‌کنند، امری نیست که بانک مرکزی بخواهد در آن دخالت کند.

جلیلیان گفت: ذخایر اسکناس‌های ۱۰و۲۰تومانی امسال تمام شد و دیگر از سال آینده حتی اسکناس‌های مذکور در خزانه بانک مرکزی یافت نمی‌شود. یادآوری می‌شود هر بسته ۱۰۰تایی اسکناس ۱۰تومانی که ارزش آن معادل یک‌هزار تومان است در چهارراه استانبول بالغ بر ۳هزار و ۵۰۰تومان خرید و فروش می‌شود و هر بسته ۱۰۰تایی اسکناس ۲۰تومانی نیز بیش از ۵هزار تومان دادوستد می‌شود.

با توجه به گفته‌های مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی، اسکناس‌های ۱۰و۲۰تومانی در بازار آخرین اسکناس‌های موجود می‌باشد و چنانچه به فروش نرود از سال آینده گرانتر خواهد شد.