متقاضیان وام 18 میلیونی مسکن از هم‌اکنون می‌توانند موجودی خود را افزایش دهند

فاطمه بهادری - به دلیل کمبود منابع و بنابه پیشنهاد بانک مسکن، شورای پول و اعتبار با توقف ارائه تسهیلات توام (۱۲۰میلیون ریال با سپرده و ۶۰میلیون ریال بدون سپرده) موافقت کرد. همچنین شورای پول و اعتبار سقف وام مسکن را از ۱۲۰ به ۱۸۰میلیون ریال افزایش داد.

با این مصوبه که بنابر گفته قهاری، رییس اداره روابط عمومی بانک مسکن از ابتدای خرداد ماه سال آینده اجرا می‌شود، همه متقاضیانی که نوبت وام آنها بعد از ۳۱ اردیبهشت‌ماه باشد طبق مقررات جدید از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.

بنابراین متقاضیانی که نوبت وامشان پس از تاریخ فوق است و متقاضی وام ۱۸۰میلیون ریالی مسکن هستند می‌توانند از هم‌اکنون نسبت به تکمیل موجودی خود طبق ضوابط جدید اقدام کنند.

همه سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن می‌توانند هر ۶ ماه از یک برابر متوسط موجودی حساب خود از این تسهیلات برخوردار شوند. متقاضیان دریافت تسهیلات خرید واحد مسکونی از محل صندوق پس‌انداز مسکن می‌توانند با ۶۰میلیون ریال سپرده‌گذاری پس از گذشت ۱۸ ماه و یا با ۹۰میلیون ریال سپرده‌گذاری پس از گذشت ۱۲ ماه انتظار از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

گرچه پس از گذشت یک هفته از اعلام خبر مصوبه شورای پول و اعتبار هنوز شرایط جدید برای وام ۱۸۰میلیون ریالی از سوی بانک مسکن اعلام نشده است و آیین‌نامه اجرایی آن باید توسط هیات مدیره بانک تهیه و تصویب شود، اما انتظار می‌رود نحوه بازپرداخت این وام مانند گذشته به دو روش ساده و پلکانی انجام شود.

نرخ سود تسهیلات فعلا ۱۳درصد و در صورت تصمیم شورای پول و اعتبار در‌خصوص کاهش نرخ سود بانکی در سال آینده، احتمالا کاهش می‌یابد.

متقاضیان می‌توانند سایر شرایط و مدت بازپرداخت وام مسکن را که در حال حاضر از ۱۲ تا ۱۸ سال است در سایت بانک مسکن به نشانی www.bank-maskan.ir مشاهده و یا با شماره تلفن‌های ۱۸۳۰ در تهران و ۶۶۷۴۹۰۰۱-۰۲۱ در شهرستان‌ها تماس بگیرند.