گروه بازار پول - بانک مرکزی اعلام کرد: در مجموع با اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته انتظار می‌رود نرخ رشد نقدینگی در سال ۱۳۸۵ در حد ۴۰‌درصد مهار گردد. روابط‌عمومی بانک مرکزی در ارتباط با اظهارات کمیجانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در دومین همایش صنعت لیزینگ ایران که در جراید مورخ ۲/۱۲/۸۵کشور منتشر گردید توضیحاتی ارائه کرده است.

در این توضیحات آمده است: آخرین اطلاعات موجود نشان می‌دهد که رشد نقدینگی در پایان دی ماه نسبت به اسفند ماه سال ۱۳۸۴ معادل ۲۷‌درصد و نسبت به دی ماه سال گذشته معادل ۳۶‌درصد بوده است.

این درحالی است که متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در دوازده ماه منتهی به دی ماه سال‌جاری ۵/۱۲‌درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی در ادامه سیاست‌های پولی انقباضی به منظور کنترل نقدینگی و در راستای مهار تورم، در سال‌جاری،‌ مبادرت به انتشار اوراق مشارکت و سایر اقدامات احتیاطی نموده است. در این رابطه در سال‌جاری مجلس محترم شورای اسلامی در مرحله اول مجوز انتشار ۲۰‌هزار‌میلیارد ریال اوراق مشارکت را به بانک مرکزی اعطا و در بهمن ماه نیز مجور انتشار ۱۰‌هزار‌میلیارد ریال اوراق مشارکت جدید را به بانک مرکزی اعطا نمود.

در مجموع با اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته انتظار می‌رود نرخ رشد نقدینگی در سال ۱۳۸۵ در حد ۴۰‌درصد مهار گردد.

بدیهی است بدون این تلاش‌ها و اقدامات نرخ رشد نقدینگی در سطحی به مراتب بالاتر قرار می‌گرفت، لذا ملاحظه می‌شود انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی و تلاش‌های به عمل آمده توسط دولت، مجلس و بانک مرکزی، اقدامات مناسبی در جهت مقابله با رشد نقدینگی و آثار تورمی ناشی از آن بوده است.

کاهش ۹ درصدی نقدینگی با انتشار اوراق مشارکت

عادل آذر گفت: با انتشار ‌هزار‌میلیارد تومان اوراق مشارکت، ۸ تا ۹‌درصد نقدینگی‌ها جذب شده و تورم حدود ۵/۱ تا ۲‌درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، در رابطه با تصویب لایحه دو فوریتی انتشار ‌هزار‌میلیارد تومان اوراق مشارکت با بیان این‌که این لایحه با هدف جمع‌آوری نقدینگی از جامعه مطرح شده است، تصریح کرد: نقدینگی در ۹ ماه اول سال ۸۵ نسبت به ۹ ماه اول سال ۸۴، ۳۶‌درصد رشد را نشان می‌دهد و در حال حاضر حجم نقدینگی‌ها در دست مردم ۱۱۱‌هزار‌میلیارد تومان است که هر از گاهی اثرات تورمی خود را در بخش‌های اقتصادی نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در ابتدای سال در بحث سکه و طلا و اخیرا در بخش مسکن شاهد انباشت نقدینگی بوده‌ایم و طبعا اگر سرعت این سیل گرفته نشود و به سمت بخش‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری هدایت نشود، آثار تخریب شدیدی را در جامعه به جا می‌گذارد.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس با اشاره به برداشت‌های متعددی که اواخر سال‌جاری طی چهار متمم از حساب ذخیره ارزی صورت گرفته، اظهار کرد: معتقدم با این حرکت مثبت یعنی انتشار و فروش اوراق مشارکت، بخشی از نقدینگی‌های موجود جمع‌آوری شود.

به گفته وی، طبق برآوردها انتشار ‌هزار‌میلیارد تومان اوراق مشارکت حدود ۸ تا ۹‌درصد حجم نقدینگی را به خود جذب خواهد کرد، که اثر خنثی سازی آن روی کاهش تورم ۵/۱ تا ۲‌درصد برآورد می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به استقبال بالای مردم از انتشار اوراق قرضه در انتهای سال با بیان این‌که شرط انتشار و توزیع اوراق مشارکت اینست که در هزینه‌های جاری وارد نشود، ادامه داد: ما نگرانیم که دولت بخواهد کم و کسری‌های پایان سال خود نظیر حقوق و دستمزدها و مستمری بازنشستگان را از طریق توزیع اوراق مشارکت جبران کند، چه بسا قبلا تقاضا داده بود که ۱۵۰۰‌میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی در متمم آخر بودجه برداشت کند و چون مجلس با آن موافقت نکرد، ممکن است این رقم را جمع‌آوری و در آن محل هزینه کند.

آذر تصریح کرد: پول جمع‌آوری شده طبق اظهارات رییس کل بانک مرکزی در بخش‌های کلیدی، عمرانی و زیربنایی بویژه خرید تجهیزات و وارداتی که جنبه ارز‌آوری دارد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.