سکه طرح قدیم، 185هزار تومان

گروه بازار پول - بهای طلا در بازارهای جهانی در آستانه اجلاس روز گذشته گروه ۱+۵ در لندن رکورد جدیدی را در ۹ ماه گذشته به جای گذاشت. بلومبرگ گزارش داد نشست ۵ عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، انگلیس، چین، فرانسه) به همراه آلمان در لندن برای گفت‌وگو و اتخاذ تصمیمات جدیدتری درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایران بهای طلا برای تحویل فوری را در ساعات اولیه معاملات بازارهای نیویورک تا حد ۷۵/۶۸۷دلار بالا برد که البته پس از نوسانات مختلف در ساعت ۱۴ به وقت تهران به حد ۶۰/۶۸۳دلار افت کرد.

بنابراین گزارش قیمت هر اونس طلا برای تحویل در ماه آوریل نیز در این زمان به ۳۰/۶۸۸دلار رسید.

بازار داخلی نیز متأثر از این نوسانات با رشد قیمت مواجه شد. قیمت سکه طرح قدیم روز گذشته با ۵هزار تومان افزایش به ۱۸۵هزار تومان رسید.

به نرخ سایر سکه‌های بهار آزادی، نیم‌سکه و ربع سکه هر یک ۵۰۰تومان افزوده شد. پیش‌بینی‌ها کماکان حکایت از رسیدن قیمت طلا به حد ۷۰۰دلار دارند.

کاهش ارزش دلار

دلار آمریکا نیز روز گذشته به دلیل کم‌رونق شدن فروش مسکن در آمریکا به کمترین میزان ارزش خود طی ۲ماه گذشته در مقابل یورو رسید.

این گزارش می‌افزاید: انتشار آمار سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۶ ایالات متحده در این هفته بر احتمال کاهش نرخ رشد اقتصادی به میزان کمتر از حد انتظار افزوده است به علاوه فروش مسکن‌های جدید با افت تقاضا مواجه شده و همچنین رشد سفارشات کالاهای تولیدی کارخانجات نیز کاهش یافته است. از سویی اختلاف بازده اوراق قرضه ۱۰ساله آمریکایی و اوراق بدهی آلمان به بیشترین حد خود طی ۲سال گذشته رسیده است. نرخ برابری یورو در مقابل دلار به ۳۱۹۹/۱ رسیده بود که پس از نوسانات متوالی در حد ۳۱۶۶/۱ متوقف شد. از سویی نرخ برابری ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا روز گذشته تقویت شد و ارزش هر دلار به حد ۷۵/۱۲۰ین رسید. اگرچه کارشناسان ارزی دویچه بانک آلمان معتقدند که ین ژاپن به دلیل عدم افزایش نرخ بهره ین توسط بانک مرکزی این کشور تا ۶ماه آینده ممکن است با ۴درصد کاهش ارزش به نرخ برابری ۱۲۶ در مقابل هر دلار برسد.

در عین حال برخی خبرگزاری‌ها به نقل از رویتر گزارش داد‌ه‌اند که تداوم تنش در مذاکرات هسته‌ای ایران به تضعیف دلار در مقابل یورو منجر شده است که این افت ارزش از نظر کارشناسان ارزی دلایلی دیگری دارد که پیشتر به آن اشاره شد.