لیلا اکبرپور - سازمان مدیریت صنعتی برای نهمین سال متوالی شرکت‌های دولتی و خصوصی کشورمان را بر اساس حجم فروش بررسی کرده و 100شرکت برتر را اعلام کرد.

در این رتبه‌بندی میان ۱۰۰شرکت برتر ایرانی ۱۷ بانک و بیمه دولتی و خصوصی و همچنین موسسه مالی و اعتباری بنیاد حضور دارند.
هر چند بانک‌ها و بیمه های دولتی از نظر حجم فروش هنوز در رتبه‌های بالاتری قرار دارند اما بانک‌ها و بیمه‌های خصوصی جهش خوبی از نظر رتبه‌بندی داشته‌اند. به طوری که بانک کارآفرین با 24، بیمه پارسیان و بانک اقتصاد نوین با 21پله در جایگاه بالاتری قرار گرفتند.
با توجه به جدول فوق و نگاهی به رتبه بانک‌های دولتی متوجه می‌شویم که بانک‌های بزرگ دولتی ملی، مسکن و صنعت و معدن از نظر فروش، رشد منفی داشته‌اند و بانک‌های بزرگ دیگر دولتی از جمله صادرات، ملت، تجارت و سپه نسبت به سال ۸۳ هیچ تغییری نداشته‌اند و در همان رتبه‌ها قرار گرفته‌اند.اما تنها بانک دولتی رفاه در سال ۸۴ توانسته نسبت به سال ۸۳ از نظر فروش، ۴رتبه صعود کند.اما بانک‌های خصوصی پارسیان، اقتصاد نوین و کارآفرین در سال ۸۴ توانسته‌اند دارای رشد صعودی قابل توجهی باشند به‌طوری‌که بانک پارسیان از رتبه ۳۷ با ۱۴ پله صعود در مکان ۲۳ ایستاده است.
همچنین بانک اقتصاد نوین با 21 پله صعود از رتبه 100 در سال 83 در رتبه 79 در پایان سال 84 قرار گرفته است. بانک کارآفرین نیز با 24 پله صعود از رتبه 107 در سال 83 در جایگاه 83 در سال 84 قرار دارد.
در عین‌حال موسسه مالی و اعتباری بنیاد تنها موسسه‌ای است که در میان ۱۰۰ شرکت برتر کشورمان قرار دارد و توانسته با ۱۲ پله صعود رتبه خود را از ۷۴ در سال ۸۳ به رتبه ۶۲ در سال ۸۴ ارتقا دهد.
جایگاه بیمه‌ها در 100 شرکت برتر
بیمه ایران با یک پله صعود از رتبه ۱۲ در سال ۸۳ به رتبه ۱۱ در سال ۸۴ صعود کرده است.
بیمه آسیا نیز در سال 84 مانند سال قبل از آن جایگاه خود را حفظ کرده و همچنان در رتبه 30 میان 100شرکت برتر قرار دارد.
اما بیمه البرز که در سال ۸۳ در رتبه ۶۶ قرار داشت با ۵ رتبه منفی در سال ۸۴ در رتبه ۷۱ قرار گرفته است.
جمع‌بندی
بررسی آمار موجود حکایت از رشد بخش‌خصوصی در میان بنگاه‌های اقتصادی دارد، بانک‌های بزرگ دولتی بخشی از بازار خود را از دست داده و برخی از آنها فقط توانسته‌اند بازار خود را حفظ کنند، اما هیچیک در توسعه بازار موفق نبودند، در مقابل وضعیت ۲ شرکت بزرگ بیمه‌ای بهتر است، چرا که در دوران انتقال پرتفوی در صنعت بیمه از بخش دولتی به خصوصی بیمه ایران یک رتبه صعود و بیمه آسیا جایگاه خود را حفظ کرده است، هرچند بیمه البرز رشد منفی دارد اما کماکان در میان ۱۰۰شرکت برتر قرار دارد.
اما تنها شرکت بیمه خصوصی پارسیان در میان 100 شرکت برتر کشورمان با 21 پله صعود از رتبه 82 در سال 83 به رتبه 61 در سال 84 قرار گرفته است.