گروه بازارپول- مسعودرضا طاهری: قیمت طلا در بازارهای جهانی روز گذشته ۱۰دلار کاهش یافت. طی دو روز گذشته گرم شدن هوا در ایالت‌های شمالی آمریکا قیمت نفت را بیش از ۵/۱دلار کاهش داد علاوه بر این خبر از سرگیری دوباره مذاکرات ایران و نمایندگان اروپایی بر سر مساله هسته‌ای ایران و افزایش نرخ برابری دلار در مقابل ین ژاپن موجب کاهش ۱۰دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی شد.

در پی این کاهش نرخ سکه بهار آزادی ۱۵۰۰تومان ارزان‌تر شد و نیم سکه و ربع سکه هر یک با ۵۰۰تومان کاهش قیمت مواجه شدند.

قیمت هر اونس برای تحویل فوری در بازارهای جهانی با ۱۰دلار کاهش به نرخ ۱۰/۶۵۸دلار رسید. قیمت طلا برای تحویل در ماه آوریل نیز به سطح ۴۰/۶۶۲کاهش یافت.

با شروع دوباره تلاش‌های دیپلماتیک بین مقامات ایرانی و اروپایی برخی از تحلیلگران انتظار دارند که ایران نیز همچون کره‌شمالی از یک برنامه مدون برای آغاز گفت‌وگوها پیروی کند.

انتظارات خوشبینانه سرمایه‌گذاران در این زمینه همراه با کاهش بهای نفت و رشد ارزش دلار بهای طلا را ۱۰دلار کاهش داده است.

ارزش ین ژاپن که روز گذشته نرخ برابری آن در مقابل دلار با رشد قابل توجه خود به ۹۵۵/۱۱۹ رسیده بود پس از اعلام بانک مرکزی ژاپن مبنی بر رشد تدریجی نرخ بهره به کاهش ارزش چند روز گذشته خود در برابر دلار ادامه داد و نرخ برابری آن روز گذشته به حد ۵۹/۱۲۰ در مقابل دلار رسید که حکایت از کاهش بیشتر ارزش ین در مقابل دلار است.

در عین حال خبر می‌رسد که ورود ناو هواپیمابر جدید آمریکا به خلیج‌فارس موجی از انتظارات تورمی را برای کشورهای صنعتی و خاورمیانه به وجود آورده است. برخی دیگر از کارشناسان افزایش شدید قیمت طلا را در صورت ایجاد هرگونه درگیری تازه در خلیج‌فارس متصور هستند و رسیدن قیمت هر بشکه نفت به سطح ۱۰۰دلار نیز دور از انتظار نیست.

برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند: خبر تشکیل یک کارتل گازی بین ایران و روسیه و پیوستن چین و هندوستان به این جمع امکان بالا بردن قیمت طلا در آینده را تا حد زیادی فراهم می‌آورد. بنابراین گزارش سرمایه‌گذاران زیادی در سراسر دنیا به خرید آتی گاز طبیعی اقدام کرده‌اند. تحلیل‌های تکنیکی شاخص‌ها نیز حکایت از رشد ۴۰۰درصدی قیمت گاز در آینده نزدیک دارد. تشکیل این کارتل گازی اقتصاد جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد و قیمت طلا را بیش از پیش بالاتر خواهد برد.