اختیار پرداخت وام‌های مشارکت مدنی بانک مسکن به اداره سرمایه‌گذاری تفویض شد

فاطمه بهادری- پرداخت وام مشارکت مدنی ساخت مسکن از سوی بانک مسکن متوقف نشده است.

اسماعیل خادمی، مسوول اداره سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات بانک مسکن با اعلام این مطلب که اختیار پرداخت وام مشارکت مدنی این بانک تا پایان سال‌جاری به اداره سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات محول شده است اظهار داشت: تا به حال اختیار پرداخت این وام‌ها تا سقف‌های مقرر در شعب و سرپرستی‌ها بود. وی تصریح کرد: تا به حال اختیار پرداخت تا چهار واحد به شعب، بیش از چهار واحد به سرپرستی‌ها و بیش از یکصد واحد بر عهده اداره سرمایه‌گذاری بود که به دلیل اعمال سیاست‌های جدید تا پایان سال‌جاری، همه اختیار پرداخت‌ها به اداره سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات بانک محول شده است.

خادمی دلیل اتخاذ این تصمیم را برآورد اعتبار تا پایان سال عنوان کرد و گفت: این روال در ماه‌های پایانی سال‌های قبل هم اعمال شده است.

وی در خصوص پیش‌بینی این روند برای سال آینده افزود: ممکن است در بررسی‌های آینده، اختیار پرداخت به روال قبل باز ‌گردد.

مسوول اداره سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات بانک مسکن در مورد ابلاغیه متوقف کردن اعطای وام مشارکت مدنی بانک در مهر ماه سال‌جاری گفت: ابلاغیه فوق، ‌شعب بانک مسکن را موظف می‌کرد تا خود با جذب منابع به پرداخت تسهیلات مبادرت کنند و از توقف وام مشارکت مدنی صحبتی نشده است.

این در حالی است که خبرگزاری فارس به نقل از سرپرستان شعب بانک مسکن از توقف پرداخت وام مشارکت مدنی ساخت مسکن به‌دلیل نبود اعتبار تا پایان سال‌جاری در تهران خبر داده است. به گفته این سرپرستان،‌بانک مسکن احتمالا از سال آینده پرداخت این وام را از سر می‌گیرد.

رحیمی یکی از سرپرستان به این خبرگزاری گفته است: به‌دلیل نبود اعتبار برای وام‌های مشارکت مدنی فعلا هیچ پرونده جدیدی برای پرداخت این وام‌ها تشکیل نمی‌‌‌‌شود.

سقف پرداخت وام‌های مشارکت مدنی در تهران برای هر واحد مسکونی ۲۰‌میلیون تومان است. یعنی شرط پرداخت این وام این‌گونه است که پس از پیشرفت ۲۰‌درصدی احداث مسکن، ارزیاب بانک مسکن به محل مراجعه و پس از تایید، مراحل پرداخت وام از سوی بانک مسکن مرحله به مرحله آغاز می‌شود.

وقتی این وام به سازنده مسکن پرداخت شد سازنده باید تا یک سال آن واحد مسکونی را تکمیل و به پایان برساند و سند تفکیکی و پایان کار را نیز اخذ کند پس از این مراحل وام ‌گیرنده‌ می‌تواند برای تعیین اقساط به بانک مراجعه کند.

البته بر اساس دستورالعمل بانک مسکن، پرداخت وام مشارکت مدنی، بانک مسکن در ساخت خانه با متقاضیان مشارکت می‌کند اما سند خانه تا زمان بازپرداخت وام که ۷ سال است باید در اختیار بانک مسکن باشد.

سازندگان واحد‌های مسکونی در تهران برای اخذ وام مشارکت مدنی ابتدا باید دارنده یک حساب جاری فعال باشند تا بتوانند برای احداث هر واحد مسکونی متری ۱۲۰هزار تومان و در شهرهای کوچک متری ۱۰۰‌هزار تومان دریافت کنند.

به عنوان مثال اگر سازنده‌ای قصد ساخت آپارتمان ۴ واحدی را داشته باشد (البته بسته به متراژ واحد مسکونی) می‌تواند برای هر واحد حداقل ۱۰‌میلیون تومان (جمعا ۴۰‌میلیون) وحداکثر ۲۰‌میلیون تومان (جمعا ۸۰‌میلیون) دریافت کند اما برای دریافت ۸۰‌میلیون تومان وام باید ۵۰‌درصد را پس از ساخت نقدی پرداخت کند و مابقی را به صورت اقساط ۷ ساله بازپرداخت کند. این واحد‌ها به طور کامل به نام سازنده نخواهد بود.

اقساط وام مشارکت مدنی با نرخ سود ۱۴‌درصد ماهانه ۱۸۷‌هزار تومان خواهد بود.

به گفته مهندس حسن‌کاری مدیرعامل بانک مسکن در هفت ماه امسال ۵هزار میلیارد ریال وام به انبوه‌سازان پرداخت شد و دولت در نظر دارد تا پایان سال ۳۰هزار میلیارد ریال از محل منابع طرح‌های زودبازده به انبوه‌سازان وام پرداخت کند که به نظر می‌رسد این تسهیلات به رونق ساخت‌وساز در کشور کمک شایانی خواهد کرد.