ماراتن شبکه بانکی با پیشتازی بانک‌های خصوصی

حمیدرضا اسلامی‌منوچهری - پایان شهریور ماه سال جاری جمع سپرده‌های شبکه بانکی کشور اعم از دولتی و خصوصی به رقم یک میلیون و ۱۱۹هزار و ۵۷۱میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با اسفند ماه سال ۸۴ معادل ۱۳درصد رشد را نشان می‌دهد. آمار رسمی معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد حاکی است؛ در پایان ۶ ماه اول سال ۸۵ بیش‌ترین رشد کل سپرده‌ها در شبکه بانکی کشور با رقم ۱۳۷هزار و ۵۱۴میلیارد ریال متعلق به بانک‌های خصوصی بوده است که نشانگر ۳۸درصد رشد نسبت به پایان سال ۸۴ است. بانک‌های تجاری دولتی در پایان شهریور‌ماه امسال معادل ۸۱۰هزار و ۸۶۹میلیارد ریال مانده سپرده داشته‌اند که نسبت به پایان سال ۸۴ معادل ۱۰درصد رشد را نشان می‌دهد. سهم بانک‌های تجاری دولتی از جمع سپرده‌های بانکی در پایان سال ۸۴ معادل ۳/۷۴درصد بوده که این درصد در شهریور ماه امسال به ۴/۷۲درصد کاهش یافته است. بانک‌های خصوصی در پایان شهریور ماه امسال سهم خود را از کل سپرده‌های بانکی به ۳/۱۲درصد رسانده‌اند. سهم بانک‌های تخصصی در این میان از ۶/۱۵درصد در پایان سال ۸۴ به ۳/۱۵درصد در پایان شهریور ماه امسال کاهش یافته است.

مقایسه پرداخت تسهیلات

شبکه بانکی کشور اعم از بانک‌های دولتی و خصوصی در پایان شهریور‌ماه امسال معادل ۹۸۹هزار و ۷۰میلیارد ریال مانده تسهیلات داشته است. سهم بانک‌های دولتی شامل بانک‌های تجاری و تخصصی از این رقم ۸۸۶هزار و ۸۰۴میلیارد ریال معادل ۷/۸۹درصد و سهم بانک‌های خصوصی با ۱۰۲هزار و ۲۶۶میلیارد ریال معادل ۳/۱۰درصد بوده است. بانک‌های خصوصی با رشد ۳۴درصدی پرداخت تسهیلات در پایان شهریور‌ماه امسال نسبت به پایان سال ۸۴ بیشترین رشد پرداخت تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده‌اند. در حالی که در مجموع سهم بانک های دولتی، کاهشی معادل ۷/۱درصد را نشان می‌دهد.

درصد رشد تسهیلات بانک‌های خصوصی در بخش تولیدی در مدت یاد شده معادل ۲۸درصد بوده است.

تسهیلات پرداختی بانک‌های خصوصی به بخش خصوصی ۳۳درصد رشد و در بخش صنعت و معدن نیز ۲۹درصد رشد را نشان می‌دهد.

رشد تسهیلات بانک‌های خصوصی در بخش مسکن و ساختمان و بازرگانی و خدمات به ترتیب ۲۷درصد و ۴۶درصد بوده است.

کمترین درصد رشد تسهیلات این بانک‌ها در بخش کشاورزی با ۹درصد و بخش صادرات با منفی ۸۳درصد بوده است.

اما رشد تسهیلات اعطایی بانک‌های تجاری به بخش تولیدی در پایان شهریور ماه امسال نسبت به پایان سال ۸۴ معادل ۷درصد، در بخش صنعت و معدن معادل ۸درصد، در بخش کشاورزی منفی یک درصد در بخش مسکن و ساختمان ۷درصد، در بخش بازرگانی و خدمات ۲۰درصد و در بخش صادرات منفی ۲درصد بوده است.

رشد پرداخت تسهیلات بانک‌های تجاری دولتی به بخش خصوصی در این مدت ۱۲درصد بوده است.

مقایسه عملکرد در فناوری اطلاعات

در پایان شهریور ماه سال جاری تعداد حساب‌های ATM بانک‌های دولتی به ۱۴میلیون و ۶۵۱هزار و ۴۴۷ حساب رسیده است که نسبت به پایان سال ۸۴ معادل ۲۱درصد رشد داشته است.

در تاریخ یاد شده تعداد دستگاه‌های ATM بانک‌های دولتی ۵هزار و ۸۱۷ دستگاه اعلام شده که ۳۴درصد رشد را نسبت به پایان سال ۸۴ نشان می‌دهد اما درصد رشد صدور کارت‌های ATM در بانک‌های خصوصی در مدت یاد شده ۶۳درصد بوده و شعب مجهز به جاری فراگیر شبکه ONLINE در بانک‌های خصوصی ۵۷درصد رشد داشته است در حالی که این رشد در بانک‌های تجاری دولتی معادل ۱۴درصد و در بانک‌های تخصصی ۳درصد بوده است.

رشد تعداد دستگاه‌های ATM در بانک‌های تجاری دولتی در این مدت ۳۹درصد و در بانک‌های خصوصی ۱۳۴درصد است.