یک تحلیلگر ‌آمریکایی و مقام ارشد اسبق اقتصادی در این کشور عنوان کرد راه‌ مقابله با جنایت‌های دولت ‌آمریکا استفاده از روش‌های نظامی نیست بلکه با خودداری از خرید دلار می‌توان «رژیم ‌آمریکا» را به زانو در آورد. به گزارش خبرگزاری فارس از لندن، «پل کریگ روبرتس»، دستیار منشی وزیر خزانه‌داری ‌آمریکا در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان سه‌شنبه در جدیدترین اثر تحلیلی خود عنوان کرد، توانایی رژیم بوش برای ماجراجویی‌های نظامی متکی به خرید کشورهای خارجی از دلارهای خزانه داری ‌آمریکاست.

وی نوشت، دولت ‌آمریکا ناچار است برای تامین هزینه جنگ‌طلبی‌های خود صدها میلیارد دلار استقراض کند ولی از آنجا که مردم ‌آمریکا در‌حال‌حاضر نیز فراتر از درآمدهای خود خرج می‌کنند، لذا این استقراض‌ها نمی‌تواند از منبع مردم ‌آمریکا تامین شود.

وی در گزارش تحلیلی خود که در بسیاری از پایگاه‌های مستقل خبری بازتاب یافته است افزود: به همین دلیل ‌آمریکا برای جبران کسری بودجه خود به طور کامل متکی به معاملات خارجیان است. کریگ نوشت: با تامین کسری بودجه ‌آمریکا، کشورهای خارجی که به این کار تن می‌دهند عملا شریک جنایت‌های جنگی ‌آمریکا محسوب می‌شوند.

این اقتصاددان افزود: از جمله ژاپن و چین در‌حال‌حاضر بزرگ‌ترین وام‌دهندگان به ‌آمریکا محسوب می‌شوند و بسیار تعجب‌آور است ژاپن به عنوان تنها کشوری که دو‌بار طعم تهاجم هسته‌ای ‌آمریکا را چشیده است حالا بدون توجه به ماجراجویی‌های جدید هسته‌ای ‌آمریکا از طریق خرید دلار به واشنگتن کمک می‌کند. کریگ با برشمردن گوشه‌ای از جنایت‌های دولت ‌آمریکا در دنیا به ویژه خاورمیانه افزود، اگر بقیه دنیا دلارهای اندوخته خود را به دیگر ارزهای رایج دنیا تبدیل کنند رژیم بوش به صورت گسترده‌ای دچار بحران شده و قادر نخواهد بود جنگ جدیدی را علیه کشورهای دیگر راه بیاندازد.

وی تاکید کرد: در صورتی که چنین اتفاقی بیافتد «بادکنک» خشونت طلبی ‌آمریکا به سادگی خواهد ترکید.

این تحلیلگر ‌آمریکایی اضافه کرد: در صورتی که دلار سقوط کند دولت ‌آمریکا دیگر قادر نخواهد بود رژیم‌های وابسته به خود را با صرف دلارهای هنگفت بخرد تا به این طریق آنها را وادار به تبعیت از ‌آمریکا کند.