گروه بازار پول- قیمت‌ها روز گذشته در بازار تغییر نکرد. دلار ۲۱۳۰ تومان و سکه ۷۹۰ هزار تومان ثابت باقی ماندند. این قیمت‌ها البته در ساعات اولیه بازار از این سطح کمتر بود، اما دوباره به سمت بالا برگشت که در ساعت دو بعدازظهر نسبت به نرخ روز دوشنبه عملا تغییری نداشت. در این روزها بازار ارز و سکه در آستانه تعطیلات عید فطر و برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در تهران با دو تعطیلی میان هفته‌ای در عرض ۱۰ روز مواجه است. از هم اکنون برخی با آماده شدن برای سفر بخشی از نقدینگی خود را از بازار ارز بیرون کشیده‌اند. در واقع روند بازار به سوی تعطیلات پیش می‌رود و در این شرایط فعالان بازار ترجیح می‌دهند تا از نگهداری دلار خودداری کنند. دلالان حرفه‌ای دلارهای خریداری کرده خود را قبل از ظهر می‌خرند تا غروب با سود اندک می‌فروشند و معمولا دلار با خود به خانه نمی‌برند. این شیوه برای افرادی با ریسک‌پذیری بیشتر البته متفاوت است. برخی نیز با دید بلند‌مدت در بازار خرید می‌کنند که این افراد را نمی‌توان در شمار دلالان ثابت بازار به حساب آورد. با این شرایط به نظر می‌رسد این هفته و هفته آینده، بازار قیمت‌های باثباتی را تجربه کند. افت شدید قیمت احتمالا تقاضای خرید را بالا خواهد برد و دوباره نرخ را تا سطوح فعلی حفظ خواهد کرد. ازسوی دیگر بین دو تعطیلی پیش رو، راه‌اندازی بورس آتی ارز بازار را محک بزرگی خواهد زد.

یکی از مقامات صندوق توسعه ملی طی روزهای گذشته اعلام کرده بود که با راه‌اندازی این بورس در پایان مرداد ماه ، ۲ تا ۳ میلیون دلار در این بازار عرضه خواهیم کرد. البته ارتباط صندوق با این بازار کماکان مبهم است. مشخص نیست صندوق در قالب وظایف سازمانی خود قصد چنین کاری را دارد؟ اما جدا از مسائل قانونی ورود دلارهای دولتی که البته معلوم نیست با چه قیمتی عرضه خواهد شد، قطعا در روزهای اول بر قیمت‌های بازار تاثیرگذار خواهد شد. در این شرایط که تقریبا اوایل هفته آینده اتفاق خواهد افتاد، از همین روزها روند

معاملات در بازار را کند کرده است. فارغ ازاین مسائل افت قیمت حواله درهم و فروش دلار حواله‌ای در پی کاهش تقاضا کاهش یافته که بر قیمت اسکناس نقدی ارز تاثیر غیر قابل انکار دارد. با اعلام اولویت‌های ویژه برای استفاده از دلارهای دولتی ۱۲۲۶ تومانی و کاهش میزان ثبت سفارش کالا به ویژه از مسیر دبی، نرخ درهم حواله روبه کاهش دارد و مشتری حواله ارزی در این روزها به مرور کمتر هم می‌شود. دیروز در ساعت ۱۲.۵ ظهر قیمت درهم حواله ۵۷۷ تومان بود که نرخ دلار آن را تا ۲۱۲۷ تومان کاهش داده بود.

به هر روی بازار در این هفته و هفته آینده بیش از هر چیز چشم به بورس آتی ارز و تاثیر قیمت‌های تعیین شده دارد. قیمت دلار مرجع ۱۲۲۶ تومانی، قیمت دلار بورس آتی ارز و قیمت دلار بازار آزاد ۳ نرخی خواهند بود که برای دلار به طور مشخص رقم خواهد خورد. متوجه شدن بازار کالاهای غیرضروری به سمت دلارهای بازار آتی شاید احتمال افت قیمت بازار آزاد را فراهم آورد. شاید هم با تعیین قیمت تقریبا ۱۷۰۰ تومانی در بورس آتی، دلار بازار بر اساس همان گمانه‌زنی هفته‌های قبل به صعود بپردازد.

قیمت‌های داخلی

بر اساس برخی اخبار رسیده از بازار، قیمت دلار قبل از ظهر دیروز تا ۲۱۲۸ تومان هم رسید، اما دوباره در برخی لحظات تا ۲۱۳۵ تومان هم نوسان کرد و دوباره به محدوده ۲۱۳۰ تومان رسید. افت قیمت دلار موجب افزایش تقاضا برای خرید دوباره دلار شد که این روند موجب بالارفتن مجدد قیمت شده است. دیروز قیمت یورو نیز تغییر چندانی نداشت و در حد ۲۶۳۰ تومان ثابت ماند. پوند انگلیس اما ۱۰ تومان افزایش داشت و ۳۳۶۷ تومان فروخته شد. در همین حال از ارزش صد ین ژاپن ۱۰ تومان کاسته شد تا قیمت آن به ۲۷۴۰ تومان برسد. دیروز ریال عربستان تغییر قیمت نداشته و در سطح ۵۷۰ تومان فروخته شد. در همین حال از نرخ درهم امارات ۳ تومان کاسته شد و ۵۷۸ تومان فروخته شد. در بازار طلا هم قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیاربدون اجرت ساخت تنها ۱۰۰ تومان افزایش داشت و نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت ۲۴ تومان گران شد. مثقال ۱۷ عیار ۳۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان و هر گرم ۱۸ عیار ۸۰ هزار و ۷۲۹ تومان محاسبه شدند.

طلا در بازارهای جهانی

روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازارهای جهانی تا محدوده۱۶۱۵ دلار کاهش یافته و ۶ دلار ارزان شده بود.

در بازارهای جهانی طلا چند عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در لابه‌لای اخبار و رویدادها منتشر شده است. از سویی گفته می‌شود که دلیل افت قیمت دلار،اعلام افزایش هزینه استخراج و استحصال طلا است. از سویی دیگر خبر افزایش قیمت غلات در آمریکا همچون ذرت، سویا و گندم و نگرانی از افزایش تورم در آمریکا موجب تقاضای بیشتر برای طلا عنوان می‌شود. در کنار این دو انتشار برخی آمارهای اقتصادی در آمریکا برای هفته جاری باز هم گمانه‌زنی برای تزریق پول بیشتر به اقتصاد را برای چندمین بار متوالی بر سر زبان‌ها انداخته است. رویه ای که فدرال رزرو آمریکا هر دفعه برای مقابله با آثار تورمی، زیر بار به راه انداختن آن نرفته است. در اروپا انتظار برای حل بحران بدهی‌ها کار عبثی است و افت ارزش یورو قیمت طلا را تحت کنترل خود دارد. این شرایط در حالی است که آلمانی‌ها هم خود را آماده فروپاشی یورو کرده‌اند.