نوسان در ضربان بازار

گروه بازار پول- خبرگزاری‌های رسمی کشور روز گذشته از نوسان قیمت‌ها در بازار خبر دادند. خبرگزاری مهر در گزارش میدانی اعلام کرد: قیمت‌ها در راسته خیابان فردوسی در نوسان بوده به طوری که قیمت دلار تا ظهر دیروز به۲۲۰۰ تومان رسیده است. البته این خبرگزاری گزارش داد قیمت این ارز تا بعدازظهر به ۲۱۴۰ تومان کاهش یافته است.سایت اتحادیه طلا و جواهر نیز این قیمت را تایید کرد و در مقابل دلار در بازار غیر رسمی قیمت ۲۱۴۰ تومان را درج کرد. خبرگزاری مهر در توصیف بازار دیروز نوشت: برخی صرافی‌های واقع در میدان فردوسی تهران با حذف قیمت ارز و سکه از تابلوی صرافی خود در روز دوشنبه، این بازار را متشنج کردند. بنا بر گزارش این خبرگزاری قیمت دلار در بازار آزاد تهران که صبح روز دوشنبه ۲۰۵۰ تومان بود، ظهر همان روز تا ۲۲۰۰ تومان هم بالا رفت، ولی تا بعدازظهر نرخ آن به ۲۱۴۰ تومان رسیده، همچنین نرخ یورو در بازار آزاد ۲۶۰۰ تومان و پوند ۳۲۰۰ تومان شده است. به گزارش این خبرگزاری از بازار سکه هم خبر می‌رسد که دیروز دوشنبه قیمت سکه تمام طرح قدیم ۷۷۵ هزار تومان، طرح جدید ۷۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۳۸۲ هزار تومان و ربع سکه ۱۹۲ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده است.در همین حال، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران بیش از ۷۸ هزار تومان اعلام شده است، ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی بیش از ۱۶۰۸ تومان است.

دولت با محوریت بانک مرکزی اعلام کرده است که به زودی قیمت مرجع ارز - ۱۲۲۶ تومان- تغییر خواهد کرد. ایرنا خبرگزاری رسمی دولت به نقل از مدیر عامل بانک تجارت قیمت جدید ارز مرجع را ۱۶۰۰ تومان اعلام کرد. به گفته مدیرعامل بانک تجارت نرخ ارز مرجع پس از تغییر قیمت حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان می شود و این امر سبب خواهد شد تا سهم ارز مرجع از بازار واردات به حداقل ممکن رسیده و تنها جنبه حمایتی داشته باشد. وی افزود: قرار است عرضه و تقاضا قیمت ارز مرجع را تعیین کند و اگر این امر محقق شود میزان واردات به دلیل گران شدن نرخ ارز مرجع کاهش می‌یابد و انگیزه‌های صادرات کالا افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: نرخ کنونی ارز مرجع ( ۱۲۲۶ تومان) با قیمت تعادلی ارز فاصله زیادی دارد و این نرخ تنها برای این امر در نظر گرفته شده است تا کالاهای ضروری ارزان تر به دست مصرف‌کننده برسد و مابقی کالاها باید با ارز بانرخ تعادلی وارد کشور شود. ایسنا نیز در خبری با عنوان «تازه‌ترین قیمت سکه و دلار در بازار» خبر داد که قیمت سکه و دلار در مقایسه با روز گذشته افزایش داشته است. این خبرگزاری خبر داد که قیمت دیروز سکه تمام طرح قدیم در بازار ۷۸۰هزار تومان و طرح جدید ۷۷۵ هزار تومان و نیم سکه ۳۸۵ هزار تومان است. قیمت ربع سکه ۱۹۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و سکه‌های یک گرمی ۱۱۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بورس ارز

به گفته مدیر یک بانک تجاری، اگر صادرکنندگان ارز این امکان را داشته باشند که بتوانند ارز را با قیمت بالا بفروشند، نرخ بازار آزاد کاهش نخواهد یافت و به همین دلیل قرار است ضوابط و مقرراتی برای مکلف کردن صادرکنندگان برای انجام مبادلات در این بازار تهیه و تدوین شود. محمد‌رضا رنجبرفلاح تاکید کرد که اگر بورس ارز عمق مناسبی پیدا کند، ثبات نرخ ارز در بازار آزاد نیز تضمین می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی بورس ارز شرایط به سمت واقعیت‌های اقتصادی و رفتار آزادانه فعالان اقتصادی پیش رود و نرخ تعادلی در بورس ارز شکل گیرد. مدیر عامل بانک تجارت اظهار کرد: اگر این بورس همانند بورس اوراق بهادار عمق یابد، شرایط باثبات ارزی و اقتصادی در کشور ایجاد می‌شود.

به گفته رنجبر فلاح، بانک مرکزی تاکنون و قبل از راه‌اندازی این بورس همواره تامین‌کننده ارز کشور بوده اما با شرایط جدید بخش خصوصی و صادرکنندگان هم سهم بالایی در عرضه ارز به عهده خواهند داشت و به طورطبیعی باید ارز خود را به فروش برسانند و در مقابل خریداران نیز ارز مورد نیاز خود را از این بازار تامین و تهیه کنند. وی ادامه داد: اگر گواهی‌های ارزی با نرخ‌های توافقی و تعادلی معامله شوند به شرایط تعادلی و رقابتی در بازار ارز خواهیم رسید.مدیرعامل بانک تجارت درپاسخ به پرسشی درخصوص امکان سردرگمی صادرکنندگان با نوسانات قیمت‌ها در بورس ارز گفت: به قاطعیت اعلام می‌کنم که با راه‌اندازی بورس ارز نوسانات نرخ آن نسبت به شرایط فعلی کمتر خواهد بود. وی اظهار کرد: قرار نیست بورس ارز یک بازار سلف و آتی باشد و ارز در این بازار به صورت نقد معامله می‌شود.

برخی از صرافان البته نسبت به کارآیی بورس ارز نظر مثبتی ندارند؛ اما برخی به راه افتادن آن را دارای ظرفیت‌های کنترلی و تثبیتی برای بازار ارز عنوان می‌کنند.

طلا در بازارهای جهانی

روز گذشته در اولین روز کاری این هفته بازارهای جهانی قیمت طلا تا محدوده ۱۶۱۰ دلار بالارفت که تقریبا ۷ دلار افزایش داشت.

در دنیا عده‌ای از کارشناسان برای هفته آینده قیمت‌های بالاتری در نظر گرفته و پیش‌بینی کرده‌اند. انتشار آمار اشتغال در آمریکا برای ماه جولای، برخی امیدها برای سیاست‌های انبساطی در فدرال رزرو را دوباره زنده کرده است. در عین حال اوضاع با ثباتی در اروپا برای یورو و کشورهای بدهکار فراهم نیست. ارزش یورو همچنان قیمت طلا را تحت فشار گذاشته است.