گروه بازار پول- بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های بانک مرکزی، نرخ تورم در تیرماه سال‌جاری به میزان 9/22 درصد رسیده است.
در این ماه نرخ تورم نقطه به نقطه (تیر ۹۱ به تیر ۹۰) ۲/۲۵درصد و تورم ماهانه ۸/۱ درصد برآورد شده است.

بنا بر این گزارش در نخستین ماه تابستان، هر سه شاخص تورم میانگین، نقطه به نقطه و ماهانه نسبت به خرداد ماه روند افزایشی داشته است. با توجه به نرخ تورم در سه ماهه ابتدایی سال‌جاری، میانگین نرخ تورم در چهار ماهه سال‌جاری معادل 32/22 درصد
بوده ‌است.
افزایش اندک در روند نرخ تورم ماهانه
تورم ماهانه در دو ماه پایانی سال گذشته بالای سه درصد بود. این نرخ در دو ماه ابتدایی بهار تعدیل یافت ولی همچنان بالای دو درصد قرار داشت. نرخ تورم ماهانه در خرداد کاهش یافت و به میزان ۷/۱درصد رسید. با افزایشی یک دهم درصدی، تورم ماهانه به میزان ۸/۱درصد در تیرماه جاری رسیده است. با توجه به افزایش پدیدآمده در نرخ ارز، به نظر می‌رسد دوباره روند نرخ تورم ماهانه افزایشی باشد.
از سرگیری رشد تورم نقطه به نقطه
نرخ تورم نقطه به نقطه پس از ماه‌ها افزایش بالاخره در خرداد ماه سال‌جاری در همان سطح اردیبهشت و به میزان ۹/۲۴ درصد متوقف مانده بود، اما این شاخص در ماه گذشته با عبور از مرز ۲۵ درصد به نرخ ۳/۲۵ درصد رسیده است.
شتاب‌گیری نرخ تورم میانگین
تورم میانگین در خردادماه سال‌جاری ۴/۲۲درصد اندازه‌گیری شده بود که نسبت به ماه قبل یعنی اردیبهشت با افزایشی دو دهم درصدی مواجه بود. با پنج دهم درصد افزایش، این نرخ در ماه ابتدایی تابستان به میزان ۹/۲۲ درصد رسیده و در آستانه ۲۳ درصد قرار گرفته است. تورم میانگین از تقسیم تغییرات مربوط به سطح عمومی قیمت‌ها در دوازده ماه منتهی به ماه مورد نظر در سال جاری نسبت به دوازده ماه منتهی به ماه مورد نظر در سال قبل به دست می‌آید. بنابراین چنانچه نرخ تورم ماهانه همچنان بالای یک درصد باقی بماند، پیش‌بینی می‌شود که تورم میانگین در ماه آینده از مرز ۲۳ درصد عبور کند.