گروه بازار پول- پس از آنکه رییس مرکز آمار از اعلام نرخ تورم «پس از همسان سازی دو نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی» خبر داد؛ این بار یک مقام مسوول در بانک مرکزی، بانک مرکزی را «مرجع اعلام نرخ تورم» دانسته و در عین حال توضیحاتی در مورد دلایل تفاوت نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار ارائه کرده است.

عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران هفته گذشته، مرکز آمار را «تعیین کننده اصلی نرخ تورم» عنوان کرده و گفته بود که «بنا شده تا پایان سال 91 سری زمانی مرکز آمار در مورد نرخ تورم ملاک عمل قرار گیرد.»
رییس مرکز آمار در عین حال گفته بود که «در شورای عالی آمار تصمیم گرفته شده که تا زمانی که سال پایه و تنوع اقلام لحاظ شود بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام کند.» او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به «تفاوت سال پایه آماری بانک مرکزی و مرکز آمار» در اعلام نرخ تورم اشاره کرده و این تفاوت را این گونه توضیح داده است که «سال پایه مرکز آمار ۸۱ است و آمارگیری در شهر و روستا انجام می‌شود. این در حالی است که سال پایه بانک مرکزی ۸۳ بوده و آمارگیری در شهر انجام می‌شود.»
موضوعی که مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی نیز آن را تایید کرده است. علیرضا مقتدایی با بیان اینکه «فعلا بانک مرکزی مرجع اعلام نرخ تورم است» به خبرگزاری فارس گفت: سال پایه و پوشش‌های آماری در شهر و روستا علت اصلی تفاوت نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار است.
مقتدایی با بیان اینکه بانک مرکزی مطابق با استانداردهای بین‌المللی نرخ تورم را محاسبه می‌کند، درخصوص نهاد مرجع اعلام نرخ تورم اظهار کرد: در این باره شورای عالی آمار باید تصمیم‌گیری کند؛ ولی فعلا بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام می‌کند.
وی در خصوص تفاوت میزان تورم اعلامی توسط این دو نهاد گفت: این مسائل بحث‌های تخصصی دارد و شورای عالی آمار هم به خوبی در حال فعالیت است و رییس شورای عالی آمار، در این باره با جدیت فعالیت‌ها را پیگیری می‌کند.
علل تفاوت نرخ تورم بانک مرکزی با مرکز آمار
مدیر کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه تفاوت اعداد و ارقام بانک مرکزی و مرکز آمار بیشتر مربوط به سال پایه می‌شود، گفت: سال پایه مرکز آمار برای نرخ تورم سال 81 بوده و بانک مرکزی سال پایه را سال 83 قرار داده است؛ به عبارتی دیگر بانک مرکزی براساس سبد خانوار در سال 83 و مرکز آمار براساس سبد در سال 81 محاسبات را انجام می‌دهند.
مقتدایی در پاسخ به این سوال که تفاوت دیگری مانند فراگیر بودن پوشش آماری مرکز آمار و دربرگیری بیشتر کالاها تفاوت اصلی نرخ تورم مرکزی آمار و بانک مرکزی نیست، گفت: در خصوص سبد کالایی باید توضیحات بیشتری داده شود. سبدی که بانک مرکزی در نظر می‌گیرد براساس بررسی بودجه خانوار در سال پایه است که طبق آن همه اقلام مصرفی خانوار در بخش کالا و خدمات رصد می‌شود. به گفته وی حاصل این بررسی، شناختن مجموعه‌ای از کالاها و خدمات است که خانوار در سال پایه آن را خریداری کرده که به آن سبد شاخص تورم می‌گوییم.
آمارگیری از شهرهای کوچک و روستاها
وی در پاسخ به این سوال که مرکز آمار یکی از دلایل تفاوت نرخ اعلامی خود با بانک مرکزی را فراگیری بیشتر جامعه آماری در بخش شهری و روستایی دانسته است، آیا بانک مرکزی قصد افزودن روستاها به جامعه آماری خود را ندارد، اظهار کرد: براساس تقسیماتی که در شهرهای مورد بررسی بانک مرکزی صورت گرفته، گروه شهرهای کوچک یا سایر مناطق شهری، مناطقی هستند که روستاها در اطراف آنها قرار دارند و معمولا بازار روستاها و مرکز دادوستد اقتصاد روستایی همین شهرهای کوچک هستند. مقتدایی ادامه داد: بر این اساس می‌توان تقریب خوبی از شاخص قیمت در روستاها با استفاده از این شاخص استخراج کرد.
جامعه روستایی، مجزا بررسی نمی‌شود
وی افزود: بانک مرکزی هیچ‌وقت به دنبال آمارگیری از جامعه روستایی برای تورم نبوده است و تقریبا در اغلب کشورهای دنیا جامعه روستایی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد البته در برخی از کشورها که غالب بافت جمعیتی، روستا است این شاخص به صورت مجزا تولید می‌شود ولی در کشور ما هم‌اکنون می‌توان گفت که اختلاف معناداری بین زندگی روستایی و زندگی شهرهای کوچک مجاور آنها وجود ندارد .
این مقام مسوول در بانک مرکزی تصریح کرد: موارد زیادی از جمله پراکندگی زیاد روستاها از نظر جغرافیایی و الگوی مصرف، شرایط آب و هوایی، عدم وجود بازار، عدم وجود آمارگیر ثابت، بومی و کارآزموده و رسمی در روستا و نزدیکی شرایط زندگی روستاها با شهرهای کوچک موجب می‌شود که نیاز به بررسی جداگانه‌ای برای محاسبات تورم نداشته باشیم. به گفته مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی، تحقیقات مختلفی در این زمینه صورت گرفته که نشان می‌دهد در ایران نیازی به بررسی جداگانه جامعه روستایی در بخش تورم وجود ندارد؛ بنابراین به نوعی
مفهوم مشخص روستایی در شاخص‌های تورم وجود دارد.
در چند سال گذشته، بین ارقام اعلام شده مرکز آمار و بانک مرکزی در مورد شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کل کشور همواره اختلاف وجود داشته‌ است.