گروه بازار پول- رییس کل بیمه مرکزی ایران گفت: جریمه‌های سنوات گذشته موتورسیکلت‌ها تا ۷۵ درصد مشمول بخشودگی و دریافت بیمه‌نامه نیز با ۵۰ درصد تخفیف ارائه می‌شود.

سیدمحمد کریمی اتی اظهار کرد: پیش از این ۱۲۵ هزار تومان به علاوه جریمه‌های پرداخت نکرده برای صدور بیمه‌نامه موتورسیکلت دریافت می‌شد که رقم تقریبی آن بالغ بر ۲۰۰ هزار تومان بود. وی ادامه داد: بنابر مصوبات جدید هر کس برای دریافت بیمه‌نامه موتورسیکلت مراجعه کند به طور تقریبی کمتر از ۹۰ هزار تومان از او دریافت می‌شود. رییس شورای عالی بیمه افزود: از تمام راکبان موتورسیکلت و پدر و مادرها تقاضا داریم با این وضعیت که ۵۰ درصد تخفیف اعمال و ۷۵ درصد جریمه‌ها بخشیده شده برای دریافت بیمه‌نامه اقدام کنند، تا مقصر حادثه و حادثه‌دیده هر دو دچار مشکل نشوند.

وی تصریح کرد: این شرایط و تخفیف در نظر گرفته شده تنها تا پایان سال اعتبار دارد و کسانی که بیمه‌نامه آنها تمام شده یا فاقد بیمه‌نامه هستند هر چه سریع‌تر مراجعه و برای دریافت آن اقدام کنند. رییس شورای عالی بیمه ادامه داد: تصادف با موتورسیکلت در کشور ایران بسیار است و بیش از ۷ میلیون موتورسیکلت در سطح کشور داریم که فاقد بیمه‌نامه هستند که بر اساس ماده ۱۹ قانون شخص ثالث، پلیس از تردد این موتورسیکلت‌ها جلوگیری می‌کند. رییس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: با هماهنگی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی مقرر شد قوانین به صورت جدی‌تر در نقل و انتقالات، تعویض پلاک و تردد موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه اعمال شده، تمهیدات لازم توسط پلیس اتخاذ شود.

مسافران خارجی بیمه می‌شوند

همچنین رییس کل بیمه مرکزی ایران از ارائه بیمه‌نامه به مسافران خارجی و ایرانیانی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند و انعقاد قرارداد با تعدادی از کشورها برای همکاری در این زمینه خبرداد.

سیدمحمد کریمی در مورد بیمه مسافران خارجی به مهر گفت: گرچه پیش از این مقررات مربوط به بیمه مسافران ایرانی که به خارج از کشور مسافرت می‌کنند یا مسافران خارجی که به ایران می‌آیند، وجود داشته است، اما اخیرا به شرکت‌های بیمه داخلی تاکید کرده‌ایم که مجاز به ارائه این نوع بیمه‌نامه هستند.

رییس شورای عالی صنعت بیمه کشورمان با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های بیمه داخلی نسبت به صدور بیمه‌نامه مسافران خارجی اقدام می‌کنند، تصریح کرد: تمام شرکت‌های بیمه داخلی مجاز به صدور این بیمه‌نامه برای مسافرانی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند، هستند.

وی با اشاره به کنوانسیون کارت سبز و سفید و قرارداد تعدادی از کشورهای جهان برای ارائه سرویس‌های لازم به مسافران خارجی و مسافرانی که به خارج از کشورشان سفر می‌کنند، عنوان کرد: ایران توانسته است بر اساس این قرارداد تعاملات مناسبی برای این بیمه‌نامه برقرار کند.

رییس کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه این بیمه‌نامه اختیاری است، افزود: تمام مسافران و بار همراه آنها چه مسافرانی که قصد خروج از کشور دارند و چه مسافران خارجی در صورت تمایل می‌توانند از این بیمه‌نامه استفاده کنند. کریمی با اشاره به اینکه بیمه‌نامه مذکور در برخی از کشورها اجباری است، اظهار کرد: بیمه مرکزی ایران قصد دارد که به صورت جدی‌تر از طریق اطلاع‌رسانی وارد این موضوع شود تا هموطنان بتوانند بیشتر از این تسهیلات استفاده کنند.

وی از رایزنی با وزارت امور خارجه برای ورود بیشتر به بحث بیمه مسافری خبرداد و عنوان کرد: بر این اساس قصد داریم برای اینکه مسافران ایرانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند از این تسهیلات برخوردار شوند، با وزارت خارجه رایزنی کنیم.

رییس کل بیمه مرکزی ایران گفت: همزمان با صدور بیمه‌نامه برای مسافران ایرانی خارج از کشور، بیمه‌نامه‌ای توسط شرکت‌های طرف قرارداد خارج از کشور صادر می‌شود که اطلاعات مربوطه در اختیار مسافران قرار می‌گیرد، اما با توجه به تحریم‌ها اسامی آنها را رسانه‌ای و اعلام نمی‌کنیم.