گروه بازار پول - کوروش پرویزیان، عضو شورای پول و اعتبار برای رفع مشکلات تخصیص ارز پیشنهاد کرد تا تخصیص ارز بر اساس ماهیت تقاضا صورت گیرد. وی ماهیت تقاضا را «واقعی»، «احتیاطی» و «سفته بازی» عنوان کرد و خواستار این شد تا این ملاحظات در تخصیص ارز انجام پذیرد. به گفته وی، تشخیص واقعی بودن تقاضا از طرف منشا ارز و سازمان مربوطه امکان‌پذیر است زیرا این نهاد می‌تواند ارزیابی از میزان کالای مورد نیاز داشته باشد. این اظهارات عضو شورای پول و اعتبار در حالی صورت گرفته است که رییس کل بانک مرکزی بارها در صحبت‌های خود با اشاره به ذخایر کافی ارزی در بانک مرکزی وجود هر گونه مشکل در تخصیص ارز را رد کرده است.

به گزارش ایسنا، یکی از اعضای شورای پول و اعتبار در مورد تخصیص ارز، روش تخصیص بر اساس نوع تقاضا را پیشنهاد کرد. به عقیده وی باید مشخص شود که نوع تقاضاها واقعی، احتیاطی یا سفته‌بازی است. کوروش پرویزیان در مورد این پیشنهاد توضیح داد: آن بخش‌هایی که منشا ایجاد نیاز ارزی هستند باید نظم و ترتیب و حساسیت بیشتری روی اعلام به بانک مرکزی داشته باشند. از آن طرف هم بانک‌ها می‌توانند با ظرفیت بیشتری بحث تخصیص ارز را دنبال کنند.

وی در ادامه با اشاره به سه نوع تقاضای واقعی، احتیاطی و سفته‌بازی برای ارز عنوان کرد: ‌تقاضای واقعی مانند زمانی است که برای سه ماه دیگر خود کالایی را ذخیره کنیم. تقاضای احتیاطی زمانی است که فرد پیش‌بینی مشکلاتی می‌کند و به همین دلیل مثلا برای شش ماه آینده خود کالا ذخیره می‌کند. اما تقاضای سفته‌بازی این گونه است که افراد با توجه به مابه‌التفاوت نرخ ارز یا اوضاع و احوال تورم و نرخ ارز برای سود بردن بیشتر، کالا یا ارز ذخیره می‌کنند. این نیازها الزاما کاذب، به معنای غیرواقعی، نیست و ممکن است به دلیل سودی باشد که فرد برای آن پیش‌بینی می‌کند.

عضو شورای پول و اعتبار با بیان اینکه شرایط محیطی بر تقاضای احتیاطی و سفته بازی حاکم است، افزود: تشخیص اینکه کالاها تقاضای واقعی یا احتیاطی یا سفته‌بازی دارند کار سختی است، ولی منشا ارز و دستگاه مربوطه چون آمار میزان کالای مورد نیاز، دپو شده و مدیریت بهتر آن را می‌داند می‌تواند این کار را انجام دهد.

در تامین تقاضای واقعی ارز مشکلی نداریم!

این پیشنهاد در حالی توسط عضو شورای پول و اعتبار مطرح شده است که محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی بارها از وجود نداشتن مشکل برای تخصیص ارز به تقاضاهای «واقعی» سخن گفته است. بر این اساس بهمنی با اشاره به میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی تاکید کرده است که برای تامین ارز مشکل وجود ندارد. رییس کل بانک مرکزی در ابتدای تیر ماه سال جاری در این باره گفت: ذخایر ارزی کشور تکافوی نیازهایمان را می‌کند و هیچ مضیقه‌ای در تامین ارز مورد نیاز وجود ندارد و این اطمینان را نیز می‌دهم که در آینده هم چنین کمبودی نخواهیم داشت. وی ادامه داد: طی ماه‌های اخیر ارز مورد نیاز تولیدکنندگان و واردکنندگان را تامین کرده‌ایم و از این پس نیز هر اتفاقی بیفتد این روند با قدرت ادامه خواهد یافت، بنابراین جای هیچ نگرانی از لحاظ کمبود ارز وجود ندارد.

بهمنی همچنین میزان ذخایر ارزی را برای پوشش دادن به تقاضای «واقعی» کافی دانسته بود و از تخصیص ارز برای واردات کالاهای لوکس انتقاد کرده بود.

نوسانات بازار ناشی از مسائل روانی است

همچنین رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به علت نوسانات چند روز اخیر در قیمت ارز گفت: پیش از این هم گفته‌ام که بخش عمده‌ای از این نوسانات تحت تاثیر عامل انتظارات متاثر از تحولات سیاسی و روانی است و در عمل اتفاقی نمی‌افتد که قیمت را دستخوش تغییر معناداری کند. از این رو اثر این تحولات کوتاه‌مدت و مقطعی بوده و با بروز انتظارات در جهت مخالف به سرعت، روند معکوس می‌شود.

بهمنی با اشاره به فروکش کردن تب رفتارهای هیجانی ماه‌های اخیر گفت: با مشاهده اتفاقات چند ماه اخیر این توقع از متقاضیان واقعی ارز و بازیگران بازار وجود دارد که تحت تاثیر عوامل سیاسی و روانی بازار قرار نگیرند.