گروه بازار وپول- معاون نظارتی بانک مرکزی از بررسی پرونده ۱۰ موسسه اعتباری در بانک مرکزی خبرداده است. ابراهیم درویشی با بیان اینکه بانک مرکزی در حال بررسی وضعیت پرونده حدود ۱۰ موسسه مالی و اعتباری است، گفت: بانک مرکزی در راستای ساماندهی بازار غیر متشکل پولی وضعیت دو موسسه آتی و صالحین را مشخص کرده است. معاون نظارتی بانک مرکزی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه سرنوشت این دو موسسه همراه با بانک تات مشخص شده است، گفت: قرار بود تابلوی بانک آینده به جای آنها نصب شود. با انجام این کار تعداد شعب بانک آینده به ۱۶۵ شعبه خواهد رسید. درویشی در عین حال در مورد تشکیل بانک قوامین عنوان کرد: دلیل لغو مجوز موسسه تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان و جایگزین شدن بانک قوامین از تاریخ دهم تیرماه جاری به جای آن کمبود نقدینگی و افزایش مصارف بیش از منابع آنها بود.این مقام مسوول در بانک مرکزی ایران با اعلام اینکه دیگر موسسه‌ای به نام اعتماد ایرانیان نداریم، خاطرنشان کرد: این موسسه مانند موسسه بهمن ایثار و وحدت گلستان نتوانسته بود منابع مالی که جمع‌آوری کرده بود را به درستی مدیریت کند.معاون نظارتی بانک مرکزی همچنین در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس بیان کرد: دو موسسه صالحین و آتی حق هیچ فعالیتی ندارد و اگر تغییرات اعمال نشود حتی مجوز فعالیت این نهاد در قالب بانک آینده نیز لغو خواهد شد.

درویشی افزود: به موجب تبصره ۳ و ۴ ماده ۹۶ قانون برنامه پنجم توسعه هرگونه دخل و تصرف در منابع و اموال این بانک در حکم تصرف اموال عمومی محسوب می‌شود.وی در پاسخ به این سوال که در این مدت چند شعبه به نام بانک آینده تبدیل شده است، گفت: قرار بر این بود که در مدت مشخصی، بانک تات با ادغام دو موسسه صالحین و آتی، به بانک جدیدی تبدیل شوند، اما تعلل می‌شود.

درویشی با بیان اینکه به این سه نهاد مالی مهلت داده شده است، افزود: این سه موسسه مدت‌ها است که برای تغییر وضعیت خود باید اقدام می‌کردند؛ وقتی هیات انتظامی و شورای پول و اعتبار ادغام آنها را تصویب کرده است، نمی‌توانند با هویت و نام قبلی فعالیت کرده و با توسل به اشخاص ذی‌نفوذ رای هیات انتظامی و شورا را دور بزنند.وی تاکید کرد: قانون باید اجرایی شود.