رایان سایپا بیش از سرمایه سود تقسیم کرد
مجمع عمومی عادی سالانه رایان سایپا تقسیم 1050 ریال سود نقدی به ازای هر سهم را تصویب کرد.
در این جلسه که با حضور ۸۰ درصداز سهامداران شرکت برگزار شد، صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید.
مجمع رایان سایپا به ریاست آقای علیرضا بادکوبه به نمایندگی از شرکت سایپا، نظارت آقای کامران کریمی و خانم مهناز تمیمی و دبیری آقای صفدر احمدی برگزار شد.

مدیرعامل شرکت رایان سایپا در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش عملکرد سال ۹۰ شرکت به سوالات سهامداران پاسخ داد.
مهندس ملکی در گزارش خود به فروش 143 هزار و 667 دستگاه خودرو همگن با پراید در سال 90 اشاره کرد که یک رکورد تاریخی در طول فعالیت شرکت محسوب می‌شود.
به گفته وی این تعداد فروش نسبت به سال ۸۹ حدود ۶۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی حجم تسهیلات ارائه شده به مشتریان در سال 90 را نیز معادل 5028 میلیارد ریال دانست که نسبت به سال 89 از 62 درصد رشد برخوردار است. وی در ادامه با اشاره به روند صعودی سودآوری شرکت طی سال‌های اخیر گفت: هم سود قبل از کسر مالیات و هم سود خالص شرکت نسبت به سال قبل افزایش نشان می‌دهد. به طوری که سود خالص شرکت در مقایسه با سال 89 بدون در نظر گرفتن سود حاصل از فروش زمین سایپا دیزل با 37 درصد افزایش همراه است.
وی تصریح کرد: سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های رایان سایپا در سال ۹۰ حدود ۱۵۰ میلیارد ریال محقق شده است.
مهندس ملکی درباره عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه گروه رایان‌سایپا نیز گفت: شرکت سایان کارت 90 درصد از بودجه عملیاتی و شرکت‌های خدمات بیمه‌ای رایان و خدمات بیمه‌ای سایان معادل 104 درصد از بودجه عملیاتی خود را پوشش داده‌اند.
وی برنامه‌های جاری و آتی شرکت لیزینگ رایان سایپا را به شرح زیر دانست:
* تامین منابع مالی مناسب با تکیه برمنابع مالی مردمی.
* کنترل مطالبات معوق.
* توسعه انتقال فعالیت‌های لیزینگ به نمایندگان در سراسر کشور.
* تنوع در ارائه خدمات لیزینگ با ایجاد تفاوت در میزان تسهیلات، مدت زمان و نرخ بازپرداخت. * توسعه کیفی نیروی انسانی از طریق آموزش مستمر و مداوم.
مهندس ملکی آدرانی در ادامه در پاسخ به یکی از سهامداران افزود: شرکت در سال 1391 در نظر دارد حدود یک‌هزار میلیارد ریال از محل منابع مردمی از طریق انتشار اوراق گواهی سپرده سرمایه‌گذاری، صکوک و مرابحه تامین مالی کند.
وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از سهامداران در رابطه با تامین منابع ارزی توضیح دادند: به دلیل نوسانات نرخ ارز، تامین تسهیلات ارزی در حال حاضر به صرفه و صلاح شرکت نیست.
مدیرعامل رایان سایپا در خصوص روند وصول مطالبات معوق شرکت اظهار رضایت کرد و توضیح داد: میانگین شاخص اقساط سررسید شده به اقساط معوق در بانک‌ها و موسسات واسطه گر مالی حدود 11درصد است؛ ولی این شاخص در رایان به حدود 1/5 درصد در پایان سال 90 رسیده است.
وی در خصوص برنامه فروش نیز ابراز داشت: رویکرد شرکت در سال جاری بر اساس فروش لیزینگی است و تا حد امکان فروش اعتباری انجام نخواهد شد.
در این مجمع اشخاص حقوقی شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا، شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا، شرکت سرمایه‌گذاری سایپا، شرکت مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا، شرکت فنی مهندسی و مشاور سازه گستر سایپا به عنوان اعضای هیات مدیره به مدت دو سال انتخاب شدند. همچنین سازمان حسابرسی به‌عنوان حسابرس و بازرس قانونی و روزنامه اطلاعات به‌عنوان روزنامه کثیر‌الانتشار شرکت برای سال 1391 تعیین شدند.