گروه بازار پول - محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی پایین آوردن نرخ سود تسهیلات بانکی را در شرایط تورمی اخیر کشور مناسب ندانست و کاهش تورم را لازمه انجام این کار عنوان کرد. به دنبال افزایش تورم و فاصله گرفتن هر چه بیشتر نرخ تورم از نرخ سود سپرده‌ها که باعث منفی شدن نرخ سود حقیقی سپرده‌ها شد، شورای پول و اعتبار تصمیم گرفت تا با افزایش نرخ سود تسهیلات و در نتیجه نرخ سود سپرده‌های بانکی جلوی هجوم نقدینگی به بازار‌های ارز و طلا با انگیزه‌های سفته بازانه را بگیرد.

به نظر می رسد گفته بهمنی ناظر بر این مطلب باشد که تا زمانی که تورم رو به افزایش در کشور کنترل نشود نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات کاهش نخواهد داشت. امری که به عقیده کارشناسان نیز ملزم کاهش نرخ تورم در قدم اول است.

بهمنی همچنین ادغام موسسات مالی اعتباری و برخی از بانک‌ها را به نفع سهامداران دانست و گفت: اگر ادغام صورت نگیرد این موسسات مالی و اعتباری منحل خواهند شد.

کاهش نرخ سود در شرایط تورمی ممکن نیست

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در شرایط فعلی نرخ سود تسهیلات بانکی پایین نمی‌آید و اگر تورم کاهش یابد در این مورد شورای پول و اعتبار تصمیمی خواهد گرفت. به گزارش ایسنا محمود بهمنی، در مورد کاهش نرخ سود تسهیلات عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی که برخی اعلام می‌کنند نرخ سود تسهیلات بانکی پایین بیاید باید اعلام کنم کاهش نرخ سود سپرده‌ها در دستور کار نیست. اگر تورم را به سمت پایین دیدید مجددا یک کار کارشناسی می‌کنیم و در شورای پول و اعتبار می‌بریم و براساس مصوبه شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری می‌کنیم. همچنین وی در پاسخ به این سوال که اگر تورم نیز افزایش یابد امکان بازنگری دوباره نرخ سود وجود دارد؟ گفت: امیدواریم تورمی که منجر به تغییر نرخ سود شود، فعلا بروز نکند. مگر اینکه مراحل بعدی هدفمندسازی صورت بگیرد. بهمنی ادامه داد: روند رشد تورم ما در ماه‌های اخیر یک درصد و ۵/۱ درصد بوده است. بعد رسیدیم به عدد ۳/۰ درصد رشد تورم در فروردین ماه امسال نسبت به اسفندماه سال گذشته که تورم از ۵/۲۱ درصد به ۸/۲۱ درصد رسید. وی افزود: با این حال امیدواریم اتفاقی نیفتد که این روند را شتاب دهد.

ادغام موسسات مالی به نفع سهامداران است

رییس کل بانک مرکزی همچنین در مورد وضعیت ادغام موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها گفت: ادغام موسسات مالی و اعتباری و برخی از بانک‌ها نه تنها به ضرر سهامداران نبوده، بلکه به نفع آنها است.

به گزارش ایرنا بهمنی روز جمعه درباره ادغام موسسات مالی و برخی انتقادات در این زمینه گفت: اگر ادغام موسسات مالی و بانک‌ها صورت نگیرد بانک مرکزی باید آنها را منحل کند و این به نفع سهامداران نیست. وی ادامه داد: سهامداران پس از ادغام، سهامدار بانک بزرگ‌تری می‌شوند که این فرآیند منافع آنها را در پی خواهد داشت. رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد به عنوان مثال سهامداران موسسه آتی یا صالحین، با توجه به اینکه این دو موسسه مجوز فعالیت از بانک مرکزی نداشتند، هم اکنون پس از ادغام سهامدار بانک می شوند و ارزش سهام آنها نیز رشد می یابد. بهمنی اظهار کرد: ارزش سهام سهامداران بانک تات به دلیل دو برابر شدن سرمایه این بانک پس از ادغام رشد می‌یابد. وی گفت: البته بانک‌ها و موسسات در ابتدا مقاومت‌هایی را برای ادغام‌ها صورت می‌دهند اما در نهایت به نفع خود آنها است. رییس کل بانک مرکزی، درباره پرداخت بالاترین پاداش‌ها به اعضای هیات مدیره بانک‌های خصوصی گفت: هرچند هم اکنون بانک مرکزی در باره پاداش هیات مدیره بانک‌ها اظهار نظر نمی‌کند، اما شاید در آینده در این خصوص اقدام کند. وی افزود: اگر بخش خصوصی ارائه پاداش بیشتر به هیات مدیره خود را خواستار است، می‌تواند آن را پرداخت کند.