گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: بالا گرفتن نگرانی‌ها در خصوص بحران بدهی‌ها در اروپا و تضعیف دلار آمریکا، قیمت طلا را مجددا افزایش داد. قیمت طلا دیروز تا ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران به ۱۴۹۳ دلار رسید. روز پنج‌شنبه قیمت سکه در بازار آزاد ۱۰۰۰ تومان گران شد و ۴۲۱ هزار تومان فروخته شد. در عین حال نیم سکه و ربع سکه و سکه طرح قدیم بدون تغییر به ترتیب ۲۱۱ هزار تومان، ۱۲۵ هزار تومان و ۴۵۰ هزار تومان فروخته شدند.

در بانک ملی سکه بهار آزادی ۴۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بدون تغییر فروخته شد. نیم سکه نیز ۲۰۸ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شد که نسبت به نرخ روز چهارشنبه تفاوتی نداشت. در عوض ربع سکه ۱۲۲ هزار تومان عرضه شد که نسبت به نرخ روز قبل ۵۰۰ تومان ارزان‌تر فروخته شد.

قیمت طلا در بالاترین حد تاریخی خود در ابتدای ماه مه ‌امسال به دلیل درگیری‌ها در لیبی، تضعیف ارزش دلار آمریکا و شدت یافتن بحران بدهی در اروپا تا ۵۷/۱۵۷۷ دلار بالا رفته بود. اما برابری یورو در مقابل دلار آمریکا که تا ۴۰/۱ افت کرده بود، باردیگر تا محدوده ۴۳/۱ دلار بالا رفت و دلار آمریکا بار دیگر تضعیف شد.

در بازار ارز نیز قیمت‌ها تقریبا ثابت ماندند. روز پنج‌شنبه یورو ۱۶۹۰ تومان، دلار ۱۱۹۰ تومان و پوند انگلیس ۱۹۵۰ تومان فروخته شد. نرخ مرجع دلار در این روز ۱۰۵۶۰ ریال بود. بنا براین تفاوت قیمت دلار رسمی و غیررسمی در این روز ۱۳۴ تومان بود.

صعود ۱۱ درصدی تقاضای طلا

شورای جهانی طلا اعلام کرد: تقاضا برای طلا در سه ماهه اول سال جاری میلادی، با نقش چین در رونق سرمایه‌گذاری و استفاده از جواهرات، ۱۱ درصد افزایش یافت و تقاضا تا پایان امسال قوی خواهد ماند.

به گزارش بلومبرگ، طبق گزارش این گروه صنعتی مستقر در لندن، تقاضای طلا در سه ماهه اول ۲۰۱۱ در مقایسه با ۸۸۱ تن در مدت مشابه سال گذشته، به ۳/۹۸۱ تن رسید. مصرف طلای چین در این سه ماهه ۴۷ درصد افزایش یافت و ممکن است تا پیش از سال ۲۰۲۰ همزمان با افزایش ثروت جمعیت رو به رشد این کشور و نگرانی‌های کوتاه مدت در مورد تورم که سرمایه‌گذاری بر روی این فلز را برانگیخته است، دو برابر شود.

بنا بر اعلام شورای جهانی طلا، مصرف جواهرات در سه ماهه نخست امسال، ۸/۶ درصد رشد کرده و به ۹/۵۵۶ تن رسید. مصرف جواهرات در چین ۲۱ درصد رشد کرده و به رکورد ۹/۱۴۲ تن رسید و این کشور به همراه هند، بزرگترین خریداران طلا هستند و ۶۳ درصد از خریدهای جهانی را تشکیل می‌دهند.

سرمایه‌گذاری در این مدت ۲۶ درصد افزایش یافته و به ۵/۳۱۰ تن رسید، در حالی که خرید شمش و سکه، ۵۲ درصد افزایش یافته و به ۴/۳۶۶ تن صعود کرد.

خریدهای بانک مرکزی و موسسات دولتی نیز در این مدت دو برابر شده و به ۳/۱۲۹ تن رسید و از میزان خریداری شده در سه ماهه پایانی سال گذشته فراتر رفت. کشورها امسال خریداران اصلی طلا به شمار می‌روند.