گروه بازارپول- تازه‌ترین گزارش بانک‌مرکزی از قیمت هفتگی خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران نشان می‌دهد لبنیات با ۵/۵ درصد رشد کمترین افزایش قیمت نسبت به سال گذشته را داشته و تخم‌مرغ با رشد ۹۶ درصدی در همین دوره زمانی رکورددار گرانی در میان دیگر کالاهای خوراکی شده است. بانک مرکزی در گزارشی از قیمت ۱۱ گروه کالایی برخی مواد خوراکی در سطح شهر تهران به بررسی وضعیت این کالا در دو بازه زمانی هفته گذشته و هفته مشابه سال قبل پرداخته است.

مقایسه خرده‌فروشی در هفته قبل

در هفته منتهی به دوم اردیبهشت چهار گروه افزایش قیمت داشته‌اند و از قیمت هفت گروه دیگر کمی کاسته شده است. لبنیات،‌ برنج، گوشت قرمز، قند و شکر جزو کالاهایی هستند که در مقایسه با دو هفته قبل گران‌تر به دست مصرف‌کنندگان رسیده‌اند. بنابر آمار بانک مرکزی در میان کالاهایی که افزایش قیمت داشته‌اند، لبنیات با ۰/۴ درصد کمترین افزایش قیمت را داشته و قند و شکر با ۸/۶ درصد بیشترین رشد را تجربه کرده‌اند. در میان کالاهایی که در هفته منتهی به دوم اردیبهشت نسبت به هفته ماقبل آن کاهش قیمت داشته‌اند حبوبات با ۰/۳ درصد کمترین کاهش را داشته است. میوه نیز با ۸/۳ درصد افت قیمت بیشترین کاهش را در میان کالاهای ارزان شده ازآن خود کرده است.

مقایسه سالانه

در کنار مقایسه هفتگی، گزینه مورد بررسی از سوی بانک مرکزی مقایسه هفته منتهی به دوم اردیبهشت با هفته مشابه سال قبل آن است.این بررسی گویای آن است که تمام ۱۱ گروه کالایی مورد بررسی رشد قیمت داشته‌اند دامنه رشد قیمت‌ها بین ۵/۵ درصد تا ۱/۹۶ درصد است. در میان ۱۱ گروه کالایی لبنیات و چای به ترتیب با ۵/۵ و ۷/۵ درصد تنها گروه کالایی هستند که رشد قیمت آنها تک رقمی بوده است. ۹ گروه دیگر در ظرف یک سال رشد قیمت دو رقمی را پشت سرگذاشته‌اند. در گروه لبنیات باید به افزایش قابل ملاحظه‌ قیمت کره اشاره کرد، قیمت این کالا در بازه زمانی یک ساله ۲/۳۵ درصد رشد داشته است. گزارش‌ خرده‌فروشی بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت این کالا در بررسی هفتگی نیز با افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو بوده است.کره در هفته منتهی به دوم اردیبهشت و در مقایسه با هفته ما قبل آن ۲/۳ درصد گران‌تر فروخته شده است.گوشت قرمز و گوشت مرغ نیز در مقایسه سالانه رشدی معادل ۵/۱۰ و ۴/۱۱ درصد داشته‌اند. از دیگر کالاهایی که زیر ۲۰ درصد در یک سال مورد بررسی رشد داشته‌اند باید به برنج، قند و شکر اشاره کرد. برنج در هفته منتهی به دوم اردیبهشت امسال ۱۷ درصد بیش از قیمت دوره مشابه سال قبل به مردم رسیده است.روغن نباتی، حبوبات، میوه وتخم‌مرغ از کالاهایی هستند که رشد قیمتی آنها بالای ۲۰ درصد بوده است.در زیرمجموعه حبوبات بیشترین افزایش قیمت متعلق به نخود است، این کالا ۱/۴۷ درصد در عرض یک سال گران شده است. میانگین هفت میوه مورد بررسی از سوی بانک مرکزی به این منجر شده که اداره آمار اقتصادی این بانک رشد ۴۰ درصدی را برای قیمت میوه ثبت کند. نکته قابل تامل در افزایش قیمت میوه، قیمت سیب است که نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده، بنابرآمار بانک مرکزی قیمت سیب قرمز در هفته منتهی به دوم اردیبهشت و در مقایسه با دوره مشابه ۵/۱۰۰ درصد افزایش داشته است. در واقع رشدی بیش از دو برابر. گروه سبزی‌های تازه نیز از جمله گروه‌هایی هستند که در دسته‌ کالاهایی با رشد ۲۰ درصد تقسیم‌بندی می‌شوند. در این گروه پس از چند ماه رکوردزنی گوجه‌فرنگی در رشد قیمت نوبت به خیار رسیده که رشد بالایی را تجربه کند. قیمت خیار در بررسی سالانه ۲/۵۳ درصد رشد کرده است. در مقابل گوجه‌فرنگی ۱۹ درصد افت قیمت داشته است. روغن هم در بررسی سالانه ۶/۲۵ درصد رشد قیمت داشته است. در این گروه روغن نباتی ۲۸ درصد گرانتر شده است و روغن نباتی مایع ۱۱ درصد. اما رکورددار قیمت این هفته را باید تخم‌مرغ معرفی کرد هر شانه دو کیلویی تخم‌مرغ در مقایسه سالانه بیش از ۹۶ درصد گران شده است. این افزایش موجب شده در گزارش بانک مرکزی تخم‌مرغ رکورددار گرانی معرفی شود.