فارس- واردات ۱۸۶ تن طلا در سال گذشته به ارزش ۸/۴ میلیارد دلار، سود بیش از ۲/۴ میلیارد دلاری را برای ایران در پی داشته است. مسوولان دولتی در حالی اقدام ایران به تشدید واردات طلا در سال گذشته را آگاهانه اعلام کردند که با حساب سرانگشتی کسب سود حدود دو برابری از این اقدام در پی افزایش قابل توجه قیمت‌های جهانی طلا عاید کشور شده است. بنابراین گزارش، در ۹ ماهه سال گذشته ۱۸۶ تن طلا به ارزش ۸/۴ میلیارد دلار وارد کشور شده است که این میزان طلا معادل بیش از ۵ میلیون و ۹۴۲ هزار اونس می‌شود. (هر اونس طلا معادل ۱/۳۱ گرم) افزایش قیمت جهانی طلا در یک سال گذشته بی‌سابقه بوده است؛ به طوری که قیمت جهانی هر اونس طلا از حدود ۱۱۰۰ دلار در اوایل سال گذشته به بیش از ۱۵۰۰ دلار در حال حاضر رسیده است.

در حالی ۹/۵ میلیون اونس طلا در سال گذشته به قیمت ۸/۴ میلیارد دلار وارد کشور شد که با قیمت امروز هر اونس یعنی ۱۵۰۵ دلار، ارزش این میزان طلا بیش از ۹ میلیارد دلار برآورد می‌شود که نشان‌دهنده سود حداقل ۲/۴ میلیارد دلاری ایران از واردات طلا در ۹ ماهه سال گذشته است و اگر روند واردات ادامه داشته باشد، قطعا سود حاصل از آن بیش از این رقم برآورد می‌شود.

حذف آمار واردات طلا از گزارش‌های گمرک

از سوی دیگر آمار واردات شمش طلا به کشور از گزارش‌های ماهانه گمرک حذف شد. افزایش شدید واردات طلا به کشور در سال گذشته به یکی از سیاست‌های مهم و اساسی دولت تبدیل شده بود؛ به طوری که حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز اخیرا از واردات آگاهانه طلا به کشور در سال گذشته خبر داد. بر اساس گزارش‌های ماهانه‌ای که گمرک منتشر می‌کند تا آذر ماه سال گذشته یعنی طی ۹ ماه بیش از ۱۸۶ تن طلا به ارزش ۸/۴ میلیارد دلار وارد کشور شد که این رقم در مقایسه با واردات ۲۲ تن طلا به کشور در سال ۸۸ بیش از ۸ برابر رشد نشان می‌دهد.

این در حالی است که آمار واردات طلا از گزارش‌های ماهانه گمرک از دی ماه سال گذشته حذف شده و دیگر رقمی درباره میزان واردات طلا به کشور ارائه نمی‌شود.