دنیای اقتصاد- بانک مرکزی روزگذشته در گام جدید خود برای مهار حباب قیمتی در بازار سکه، اقدام به عرضه محدود و سهمیه‌ای سکه از طریق شعب منتخب بانک ملی کرد؛ براین اساس، شعب بانک ملی دیروز به هر متقاضی با رویت کارت ملی، حداکثر ۵ قطعه انواع سکه ارائه می‌کردند؛ عرضه سهمیه‌ای سکه، تجربه فروش محدود و سهمیه‌ای ارز طی ماه‌های گذشته را تداعی می‌کند. تجربه‌ای که براساس آن بانک مرکزی برای مهار حباب قیمتی، اقدام به فروش محدود ارز (عمدتا دلار آمریکا) کرد. در این میان مطالعه روند عرضه‌های سهمیه‌ای ارز و سکه طلا در سنوات و ماه‌های گذشته نشان می‌دهد، این سیاست نمی‌تواند در شرایطی که بازار با هجوم خریداران و قیمت‌های حبابی مواجه است، منجر به شکستن حباب و عقب راندن خریداران هیجانی شود و در نهایت با ایجاد بازار سیاه، اهداف مجریان طرح را ناکام می‌گذارد. نشانه‌های همین پدیده دیروز در اولین روز پس از پایان عرضه سکه در شعب و با رشد ۵درصدی قیمت سکه تمام و نیم‌سکه و افزایش ۱۴ درصدی قیمت ربع‌سکه در بازار آزاد نسبت به قیمت سکه فروخته شده در شعب، بروز کرد. با تکرار سیاست کنترلی بازار ارز

فروش سکه هم سهمیه‌ای شد

افزایش قیمت سکه پس از فروش در شعب بانک‌ها

گروه بازار پول- مسعودرضا طاهری: عرضه سکه در ۱۵۰ شعبه بانک ملی از روز گذشته آغاز شد و طی ۲ ساعت مردم در صف انتظار مانده، هر یک موفق به خرید حداکثر ۵ سکه به نرخ دولتی شدند.

به نظر می‌رسد ایجاد محدودیت بانک مرکزی برای فروش حداکثر ۵ قطعه سکه به مشتریان، تکرار سیاستی دیگر همچون فروش محدود ارز مسافری تا سقف ۲۰۰۰ دلار باشد. مهر ماه سال قبل بانک مرکزی پس از آزمون و خطاهای بسیار نهایتا تصمیم گرفت که دلار آمریکا را حداکثر تا سقف ۲۰۰۰ دلار تنها به مسافران بلیت‌دار بفروشد.

این تصمیم در آن زمان به دلیل محدودیت اسکناس دلار و لزوم کنترل بیشتر ارز و ترس از خروج آن از کشور اتخاذ شد. حال با وجود انباشت خزانه بانک مرکزی از شمش‌های خریداری شده که به قول برخی منابع آمار ورود آن در اسناد گمرکی کشور نیز به دلایل امنیتی ثبت نمی‌شود، الزاما نباید نگرانی از تزریق گسترده سکه در بازار وجود داشته باشد.

سال گذشته سیاست بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز نه تنها موفق نشد، بلکه تا همین حالا ۷ درصد تفاوت بین نرخ دلار دولتی و دلار بازار آزاد از سیاست سال گذشته ارزی بانک مرکزی به ارث مانده است.

از این رو تزریق قطره‌ای سکه به بازار با توجه به منابع فراوان سکه بانک مرکزی و تاکید سال گذشته رییس کل این بانک مبنی بر آماده بودن ۵ میلیون قطعه سکه برای تزریق به بازار، جای سوال دارد.

با این حال روز گذشته عرضه سکه در شعب منتخب بانک ملی قیمت سکه را ۵۰۰۰ تومان کاهش داد و به نرخ ۴۱۵ هزارتومان در بازار آزاد رساند. قیمت ربع سکه نیز با ۵۰۰۰ تومان کاهش قیمت تا ۱۱۵ هزار تومان افت کرد. نیم سکه دیروز به نرخ ۲۱۰ هزار تومان در بازار آزاد باقی ماند.

در عین حال سکه طرح قدیم ۴۶۵ هزار تومان به خریداران عرضه شد که نسبت به نرخ روز قبل از آن ۵۰۰۰ تومان افزایش نیز داشته است.

دیروز شعب منتخب بانک ملی سکه بهار آزادی را با نرخ ۴۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان، نیم سکه را با نرخ نیم‌سکه ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان و ربع سکه را با نرخ ۱۰۹ هزار و ۵۰۰ تومان به خریداران فروخت. با این حال آن گونه که انتظار می‌رفت قیمت سکه در بازار آزاد از این عرضه تاثیر چندانی نیافته است.

صعود مجدد قیمت‌ها

افت ظاهری قیمت سکه در پی عرضه شعبه‌ای در حالی اتفاق افتاد که بعد از ظهر دیروز قیمت‌ها مجددا رو به افزایش نهاده و بازار با تقاضای بیشتری مواجه شد. قیمت سکه مجد دا از ۴۲۰ هزارتومان بالاتر رفت وحتی ۴۲۸ هزار تومان نیز از سوی برخی سایت‌ها از جمله سایت اتحادیه طلا و جواهر اعلام شد. نیم سکه نیز مجددا تا ۲۱۵ هزار تومان بالارفت. از بازار نیز خبر رسید که تزریق سکه در شعبه‌ها انتظار بازار را برآورده نکرده و صرافان ربع سکه را به نرخ ۱۲۰ هزار تومان خریداری می‌‌کنند. از این رو قیمت ربع سکه برای فروش ۱۲۵ هزار تومان اعلام شد.

هجوم مردم به شعب

در همین حال سخنگوی بانک ملی ایران از عرضه‌ سکه در ۱۵۰ شعب منتخب این بانک بدون مشکل خبر داد.

حسین دشتی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که شعب منتخب بانک عرضه سکه را آغاز کرده‌اند، اظهار کرد: تاکنون مشکلی در زمینه ارائه سکه به مردم در این شعب اعلام نشده است.

وی وجود ازدحام برای خرید سکه در شعب را طبیعی دانست و گفت: با توجه به اینکه روز اول اجرای طرح است حضور زیاد مردم در شعب برای خرید سکه طبیعی است.

سخنگوی بانک ملی ایران درباره تعداد سکه‌هایی که از سوی بانک مرکزی در اختیار بانک ملی قرار گرفته است، گفت: این میزان به حدی است که نیاز مردم را تامین کند.

به گفته دشتی، امروز از سوی بانک مرکزی سکه بهار آزادی با قیمت ۴۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان، نیم‌سکه ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان و ربع سکه ۱۰۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است که با همین قیمت‌ها در شعب بانک ملی عرضه می‌شود.

اختلاف قیمت سکه در شعب بانک‌ها و بازار و تداوم سفته‌بازی

خبرگزاری فارس نیز گزارش داد در حالی که نرخ‌های واقعی خرید و فروش سکه از سوی بانک مرکزی اعلام شده، اما طبق اعلام رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر دیروز یک بهار و ربع سکه در شرایطی به ترتیب با قیمت‌های ۴۱۶ هزار تومان و ۱۱۷ هزار تومان فروخته ‌شد که بازار در تصاحب سفته‌‌بازان بود.

محمد کشتی‌آرای با اشاره به وجود تقاضای کاذب در بازار آزاد برای سکه طلا، اظهار کرد: بعد از عرضه سکه در شعب منتخب بانک ملی و همچنین با آغاز حراج سکه در بانک کارگشایی قیمت‌ها روبه واقعی شدن خواهد رفت.

وی افزود: در حال حاضر با وجود عرضه سکه در شعب بانک ملی بازهم قیمت‌ها در بازار واقعی نیست و گران‌تر از قیمت‌های بانک مرکزی است.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر تصریح کرد: ‌البته با ادامه عرضه در چند روز آینده قیمت سکه در بازار واقعی‌تر می‌شود؛ چراکه از حجم تقاضا کاسته می‌شود.

به گزارش فارس، از ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه دیروز طبق اعلام رسمی بانک مرکزی عرضه سکه به هر نفر به تعداد ۵ قطعه در قبال ارائه کارت ملی با نرخ‌های واقعی در شعب منتخب بانک ملی آغاز شد و تا ساعت ۱۳ بعد‌ازظهر ادامه داشت.

بانک‌ها برای فروش سکه محدودیت ایجاد کردند

خبرگزاری مهر نیز خبر داد که قیمت انواع سکه در بازار شفاف نیست، در حالی که ۳۰۰ شعبه بانکی در روز گذشته به مدت دو ساعت به فروش سکه‌ اقدام کردند. در همین حال، بانک‌ها برای فروش سکه محدودیت ایجاد کرده‌اند.

نفوذ دلالان در صف خریداران

همزمان با آغاز عرضه سکه در شعب منتخب بانک ملی، دیروز خریداران زیادی در بانک‌ها برای دریافت حداکثر ۵ قطعه سکه حضور پیدا کردند.

همچنین با وجود هشدار‌های مسوولان بانکی و اقتصادی، باز هم میل خرید طلا به خصوص سکه در بین مردم فروکش نکرده و همچنان تقاضا برای خرید بالا بود.

به نظر می‌رسد با شکستن حباب ۵۰ هزار تومانی قیمت سکه تا روز پنجشنبه، مردم در خرید طلا طی روزهای جاری تامل بیشتری به خرج دهند، اما آنچه در شعب منتخب بانک‌های ملی طی روز جاری مشاهده ‌شد، نشان دهنده وجود تقاضای بالا برای خرید سکه بود.

رشد حبابی قیمت سکه در هفته‌های اخیر موجب سود و زیان عده‌ بسیاری از خریداران شد. سود، برای کسانی که در هفته‌های قبل سکه خریده و با رشد قیمت‌‍‌ها فروختند و زیان برای افرادی که در روزهای اخیر سکه خریده و هنگام فروش با ضرر مواجه شدند، اما با عرضه سکه در شعب منتخب بانک ملی عده‌ بسیاری به دلیل واقعی بودن قیمت‌ها به این شعب مراجعه کردند.

بازار طلا مطمئن‌ترین بازار سرمایه‌گذاری است

در همین حال یکی از خریداران طلا در یکی از شعب منتخب به خبرنگار فارس گفت: بهترین بازاری که این روزها مردم برای پس‌انداز انتخاب می‌کنند، بازار سکه است.

وی ادامه داد: اکثر مردم با پس‌اندازی که در اختیار دارند دیروز به این شعبه مراجعه کردند تا با خرید و نگهداری سکه‌ها در بلند‌مدت سود زیادی عایدشان شود.

مشاهدات خبرنگار فارس نشان می‌داد مهم‌ترین نکاتی که مردم در سخنان خود برای توجیه خرید طلا اعلام می‌کردند خبر کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری‌های بانک‌ها بود.

مردم این نکته را بهانه‌ای برای بیرون آوردن سپرده‌هایشان از بانک‌ها اعلام می‌کنند و معتقدند با خرید سکه سود می‌کنند.

شکست حباب پنجاه هزار تومانی دلیل خرید سکه است

همچنین یکی از افرادی که شغلش خرید و فروش سکه طلا است به خبرنگار فارس گفت: به اعتقاد من قیمت‌ سکه‌ها در این هفته با برنامه دولت تعیین شد.

وی گفت: شکست ۵۰ هزار تومانی حباب سکه و رسیدن آن از ۴۶۰ هزار تومان به ۴۱۴ هزار تومان طی یک روز موید همین امر است. وی همچنین گفت: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی باعث شده مردم پول‌های خود را از بانک‌ها بیرون بکشند و مایل به خرید طلا شوند. وی ادامه داد: بنده الان می‌خواهم به هر تعداد که سکه عرضه می‌شود، خرید داشته باشم تا در موقع معین آنها را بفروشم.