گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اعلام آمادگی کرد که بخشی از منابع این بانک، در قالب خط اعتباری برای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اختصاص یابد. به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، در دیدار اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، با بهمن وکیلی که در ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات برگزار شد، هدف از انجام این اقدام را رفع مشکل منابع مالی صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی اعلام کرد و گفت: با برگزاری جلسات کارشناسی به زودی یادداشت تفاهمی در این زمینه بین بانک و اتحادیه امضا خواهد شد. مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: رویکرد بانک توسعه صادرات تاکنون جذب سپرده مشتریان نبوده، ولی امروز سیاست بانک ایجاب می‌کند که برای جذب سپرده، منابع به این سمت هدایت شود تا بتواند تامین‌کننده منابع حجم عظیم صادرات در بخش‌های مختلف باشد.

وی خطاب به صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اگر حتی یک سوم منابع شما در این بانک گردش داشته باشد این عامل باعث می‌شود که در رتبه‌بندی اعتباری شرکت اثرگذار بوده و به لحاظ اخذ وثایق بسیار سهل و ساده‌تر تصمیم‌گیری شود.

وکیلی گفت: در حال بررسی شیوه‌های مختلفی برای رفع کمبود منابع بانکی برای تامین نظر صادرکنندگان هستیم که یکی از این روش‌ها فروش اوراق مشارکت و گواهی سپرده ارزی است. رییس هیات مدیره بانک توسعه صادرات با بیان اینکه «تعامل و تفاهم کلید حل مشکلات بین بانک و مشتری است»، تصریح کرد: صادرکنندگان نباید خود را در مقابل بانک توسعه صادرات ایران ببینند، بلکه هر دو در یک سمت و گروه هستیم و باید مشکلاتمان را با همفکری هم حل کنیم و راه‌های مختلف را بررسی نماییم.

۱۰ میلیارد دلار صادرات فرآورده‌های نفتی

در این جلسه رییس و اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند و خواستار ارتباط نزدیک‌تر بانک با اتحادیه شدند.

محسن فخاری، عضو هیات مدیره و خزانه‌دار اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در این نشست گفت: مجموع صادرات فرآورده‌های پایه نفتی اعضای اتحادیه صادرکنندگان در طول سال به میزان ۱۰ میلیارد دلار رسید. وی افزود: بیشترین سهم صادرات را مواد پتروشیمی و گاز تشکیل می‌دهد.

مدیر عامل صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفت نیز اجرای پروژه پایانه تخصصی صادرات کانتینری در بندر شهید رجایی را از جمله پروژه انجام شده توسط این صندوق بیان کرد. محمدابراهیم مدرس از آمادگی این صندوق برای ایجاد بورس، کنسرسیوم و همچنین راه‌اندازی صرافی خبر داد.

کشورهای آفریقایی، هند، چین، ویتنام، فیلیپین، عراق و افغانستان از جمله بازارهای هدف اعضای اتحادیه فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به شمار می‌روند.