یک منبع آگاه از ایجاد یک شرکت زیرساخت با همکاری بانک‌ها و شرکت‌های PSP زیر نظارت بانک مرکزی برای مدیریت شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شتاب دوم) در آینده نزدیک خبر داد. در حالی که چگونگی تشکیل شبکه الکترونیک پرداخت کارتی (شاپرک) مورد مناقشه کارشناسان قرار گرفته یک منبع آگاه به «بانکداری الکترونیک» گفت: «شبکه مذکور به شکل یک سوئیچ جداگانه از شتاب برای مدیریت شرکت‌های PSP تشکیل خواهد شد.»

وی با اشاره به اینکه با توجه به بحث شبکه الکترونیک پرداخت کارتی طرح مگاپی اس‌پی‌ها از دستور کار بانک مرکزی خارج شده است، خاطرنشان کرد: «اکنون نهاد ناظر در حال ایجاد مقدمات برای ایجاد یک شرکت زیرساخت برای طراحی سوئیچ این شبکه است تا هر چه زودتر با پیوستن PSP‌ها به این شبکه زمینه ساماندهی پایانه‌های فروشگاهی تا پایان سال به نتیجه برسد.»

وی در خصوص نحوه تشکیل این شرکت گفت: «برای اینکه در خصوص این سوئیچ مجددا مانند شبکه شتاب انحصار به وجود نیاید قرار بر این است که شبکه بانکی و شرکت‌های PSP به تاسیس یک شرکت به صورت مشترک اقدام کنند.»

در عین حال برخی منابع پیش‌بینی می‌کنند، مقدمات تشکیل این شرکت تا حدودی فراهم شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان اردیبهشت یا اواسط خرداد شرکت مذکور ایجاد شود و با تشکیل این شرکت می‌توان گفت گام اصلی برای ایجاد سوئیچ و پیوستن PSP به این سوئیچ فراهم شده است.

ساختار شرکت

این منبع آگاه توضیح درباره ساختار شرکت را به نهایی شدن این ساختار موکول کرد و گفت: «بانک مرکزی در تلاش است تا ساختاری ایجاد شود که بیشترین مشارکت فعالان صنعت پرداخت الکترونیک با کمترین حساسیت از سوی بانک‌ها مواجه شود.

بنابراین گزارش به نظر می‌رسد ساختار شرکت زیرساخت برای مدیریت شاپرک شبیه شرکت بورس باشد که از طریق پذیره‌نویسی طی مشارکت شرکت‌های کارگزاری و بورسی ایجاد شد.

در نهایت اینکه بر اساس بسته سال ۹۰ آیین‌نامه این شبکه در حال تدوین است و با تدوین این آیین‌نامه نحوه چگونگی ایجاد، فعالیت و پیوستن شرکت‌های PSP درآن مشخص خواهد شد. این آیین‌نامه اکنون در اداره نظام‌های پرداخت در حال تدوین است.