گروه بازار پول- محمود بهمنی و حمید پورمحمدی رییس‌کل و قائم‌مقام بانک مرکزی در واشنگتن با استراوس کان، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول، دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی در این دیدار بهمنی طرح هدفمندی یارانه‌ها را به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طرح اصلاحات اقتصادی ایران در ۳۰ سال گذشته خواند وآن را نتیجه حمایت گسترده عمومی و اجماع مسوولان کشور و برنامه‌ریزی دقیق دولت دانست و آمادگی کشورمان را برای انتقال این تجربه به سایر کشورها اعلام کرد. وی اعلام کرد: ایران سال نوی خود را به سال جهاد اقتصادی نام‌گذاری کرده است و اصلاحات دیگری از جمله اصلاحات نظام بانکی و نظام مالیاتی را در دستور کار دارد.

استراوس کان در این گفت‌وگو هدفمندسازی یارانه‌ها را کار بسیار مهم و بزرگ دولت ایران خواند و آمادگی صندوق بین‌المللی پول برای همکاری در این زمینه را اعلام کرد.

اعتراض به سکوت صندوق بین‌المللی پول در قبال تحریم‌های یکجانبه

رییس‌کل بانک مرکزی با اعتراض به تحریم‌های یکجانبه وضع شده توسط بعضی از کشورها بر علیه ایران اعلام کرد تحریم‌های فراسرزمینی باعث ایجاد آثار نامطلوب بر اقتصاد جهانی می‌شود.

وی بیان کرد: این اقدام باعث بروز آثار منفی بر بازار نفت و ثبات اقتصاد جهانی خواهد شد و ایران به عنوان یک صادرکننده بزرگ نفت و گاز در کمک به ثبات بازار انرژی ظرفیت بالفعل و بالقوه زیادی دارد. مسلما استمرار اقدامات یکجانبه فوق و ایجاد موانع بانکی برای جریان وجوه حاصل از فروش نفت و گاز شوک دیگری را به بازار وارد خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه صندوق بین‌المللی پول نهادی متعلق به ۱۸۷ کشور عضو است و حفظ ثبات مالی جهانی مسوولیت مشترک همه اعضا است، بیان کرد: تصویب مقررات فراسرزمینی توسط آمریکا و تحمیل آن به سایر کشورهای عضو و بانک‌های آن‌ها مغایر با اهداف صندوق است و ریسک‌های متعددی را بر ثبات بازار انرژی به همراه خواهد داشت.

وی اظهار امیدواری کرد صندوق بین‌المللی پول بررسی و اطلاع‌رسانی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد تا مانع از ادامه اینگونه اقدامات مبتنی بر انگیزه‌های سیاسی شود.

مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: این صندوق با تعیین تیم فنی بررسی این موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد و گزارش دقیقی همراه با تجزیه و تحلیل در این زمینه ارائه خواهد کرد.

هیات بانک مرکزی کشورمان به سرپرستی دکتر بهمنی برای شرکت در اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن به سر می‌برد و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای هیات عامل این صندوق است.