ایرنا- دبیرکل بانک مرکزی از مبادله چک پول‌های۱۰۰ هزار تومانی با سیستم پشت‌نویسی هنگام خرید و فروش در آینده نزدیک خبر داد.

«سیدمحمود احمدی» با بیان آنکه‌ ۱۶ میلیون قطعه چک پول ۱۰۰ هزار تومانی از بهمن ماه سال گذشته تاکنون از بازار جمع‌آوری شده است، گفت: این تعداد چک پول در بانک‌ها پشت‌نویسی و به بانک مرکزی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی پس از دریافت چک پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی بلافاصله چک پول‌های ۵۰ هزار تومانی را در بازار جایگزین کرده است، تعداد ‌ایران چک‌های۱۰۰ هزار تومانی موجود در بازار را حدود ۸۰ میلیون قطعه اعلام کرد.

به گفته احمدی، جمع‌آوری ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی از چرخه پولی کشور در راستای مبارزه با پولشویی از پنجم بهمن ماه سال گذشته از سوی سیستم بانکی لازم‌الاجرا شده بود. دبیرکل بانک مرکزی درخصوص ورودچک پول‌های ۲۰۰ هزار تومانی به بازار نیز گفت: بانک مرکزی هم‌اکنون برنامه‌هایی برای انتشار این ایران چک‌ها ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه بانک مرکزی برای ضرب سکه‌های یک هزار تومانی ‌گفت: بانک مرکزی برنامه ای برای ضرب سکه یک هزار تومانی ندارد و در زمان حاضر قرار نیست سکه‌ای بالاتر از ۵۰۰ تومان وارد بازار شود.

به گفته احمدی، همچنین اسکناس‌های ۵۰۰ تومانی از بازار جمع‌آوری نمی‌شود، زیرا در تمام دنیا هم سکه و هم اسکناس توامان منتشر می‌شود.