مهر- نرخ سود اوراق رهنی خرید مسکن با اجرایی شدن بسته پولی سال 90 با افزایش دو درصدی از 12 به 14 درصد می‌رسد.

نرخ سود اوراق رهنی خرید مسکن با اجرایی شدن بسته سیاستی - نظارتی سال ۹۰ بانک مرکزی با افزایش دو درصدی از ۱۲ به ۱۴ درصد خواهد رسید.
حداکثر مبلغ اوراق رهنی مسکن که با مشارکت بانک مسکن و بورس پرداخت می‌شود، 20 میلیون تومان است. بر این اساس، بانک مسکن برای این میزان وام با شرایط معمول و برای مدت 12 سال، ماهانه حدود 264 هزار تومان اقساط دریافت می‌کند که با احتساب افزایش دو درصدی نرخ سود آن به حدود 284 هزار تومان بالغ خواهد شد.
به عبارت دیگر، مبلغ کل بدهی تسهیلات‌گیرنده اوراق رهنی خرید مسکن و برای مدت ۱۲ سال به میزان ۲۰ میلیون تومان، حدود ۳۷ میلیون و ۸۲۶ هزار تومان است که با افزایش دو درصدی که در نرخ سود آن اعمال خواهد شد، با حدود ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان افزایش به حدود ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بالغ خواهد شد.
این در حالی است که هم‌اکنون بانک مسکن در حال تدوین جداول جدید بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن براساس نرخ‌های سود جدید در سال جاری است که پس از آن به شعب بانک مسکن در سراسر کشور ابلاغ می‌شود.
البته افزایش وام خرید مسکن از ۱۸ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان در بسته سیاستی- نظارتی سال ۹۰ بانک مرکزی به تصویب رسیده است.
مسوولان بانک مرکزی مطرح می‌کنند که بسته سال 90 سیاست‌های پولی کشور در تاریخ 28 اسفندماه سال گذشته به بانک‌های کشور ابلاغ شده است و بر اساس یکی از مواد آن، بسته 15 روز پس از ابلاغ باید توسط شعب بانک‌ها اجرایی شود؛ اما با گذشت 24 روز از ابلاغ آن هنوز بسته به اجرا درنیامده است.
نرخ سود ۱۳ درصدی وام خرید مسکن
افزایش وام خرید مسکن به 20 میلیون تومان که یکی از مهم‌ترین مباحث و مواد بسته سال جاری بانک مرکزی است، قرار است به زودی توسط شعب بانک مسکن به عنوان تنها متولی پرداخت این نوع وام، اجرایی شود.
احتمال افزایش سپرده وام ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن
همچنین مسوولان برخی شعب بانک مسکن از احتمال افزایش سپرده اولیه به میزان یک تا دو میلیون تومان یا مدت زمان سپرده‌گذاری وام خرید 20 میلیون تومانی مسکن خبر می‌دهند.
رییس شعبه یکی از بانک‌های مسکن در مرکز تهران گفت: ممکن است ابلاغ بسته بر اساس تجربیات سال‌های گذشته و اعمال تغییرات از اردیبهشت ماه اتفاق بیفتد.
این در حالی است که احتمال افزایش سپرده اولیه وام 20 میلیون تومانی به میزان دو میلیون تومان وجود دارد. وی افزود: در عین حال ممکن است به جز موضوع افزایش سپرده وام خرید مسکن، موضوع افزایش مدت زمان سپرده‌گذاری برای دریافت وام مذکور افزایش یابد.




یک مقام مسوول:
سپرده‌ وام خرید مسکن به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت
گروه بنگاه‌ها- پس از اعلام افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن بانک مسکن به 20 میلیون تومان، روز گذشته یک مقام مسوول در بانک مسکن گفت: برای دریافت تسهیلات 20 میلیون تومانی خرید مسکن متقاضیان باید به جای سپرده‌گذاری 9 میلیون تومان و یک سال انتظار، 10 میلیون تومان سپرده‌گذاری کنند تا پس از یک سال تسهیلات 20 میلیون تومانی دریافت کنند. این مقام مسوول افزود: بررسی بسته سیاستی بانک مرکزی هنوز در هیات مدیره بانک مسکن به پایان نرسیده است، بنابراین هیچ بخشنامه‌ای نیز مبنی بر ابلاغ تصویب جزئیات یا هرگونه تغییر سپرده‌گذاری برای تسهیلات 20 میلیون تومانی به شعب ارائه نشده است. وی ادامه داد: در حال حاضر فعلا سقف تسهیلات خرید مسکن 18 میلیون تومان است، اما با توجه به مصوبه بانک مرکزی مبنی بر افزایش 2 میلیون تومانی سقف این تسهیلات، مطمئنا شرایط سپرده‌گذاری نیز تغییر می‌کند و به شعب ابلاغ خواهد شد. این مقام مسوول در بانک مسکن در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تصریح کرد: برای دریافت تسهیلات 18 میلیون تومانی، متقاضی باید در ابتدا 9 میلیون تومان سپرده‌گذاری می‌کرد تا پس از دو دوره انتظار 6 ماهه (یعنی یک سال) این تسهیلات را دریافت کند؛ اما حال که سقف این وام به 20 میلیون تومان افزایش یافته متقاضی باید یک میلیون تومان سپرده خود را افزایش داده و به 10 میلیون تومان برساند تا پس از یک سال 20 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند.