دنیای اقتصاد - دیروز کاهش قیمت جهانی طلا نیز به مدد بانک مرکزی آمد تا این بانک سیاست حباب‌زدایی از بازار سکه را که از روز چهارشنبه اعلام شده است، در مسیری آسان‌تر تعقیب کند؛ اما برخلاف انتظار نه تنها قیمت سکه طلا به قیمت هدف بانک مرکزی یعنی ۳۹۳ هزار تومان نزدیک‌تر نشد، بلکه با صعودی بیشتر از آن دورتر شد؛ بر این اساس، دیروز قیمت هر سکه در بازار تهران به ۴۱۴ هزار تومان رسید که هشت هزار تومان بیشتر از روز ماقبل بود؛ قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به ترتیب ۲ و ۵ هزار تومان بالا رفت. تحلیل‌گران اقتصادی که تحولات اخیر بازارهای طلا و نیز بورس را دنبال می‌کنند، اعتقاد دارند که تمایل شدیدی در این دو بازار برای حرکت به سمت وضعیت حبابی وجود دارد که ناشی از حرکت نقدینگی به سمت این بازارها است. به اعتقاد این تحلیل‌گران، بسته پولی جدید که باید در شکل کارآمد خود بتواند نقدینگی جامعه را به سمت فعالیت‌های تولیدی هدایت‌ کند، فاقد این کارآیی است و وضعیت فعلی در صورت عدم ‌تجدیدنظر در بسته پولی ادامه خواهد داشت که پیامدهای خاص خود را دارد. با وجود کاهش قیمت جهانی و حراج گسترده سکه در شعب بانک کارگشایی رخ داد

ساز مخالف سکه حبابی

مسعودرضا طاهری

قیمت سکه در بازار روز گذشته ۸۰۰۰ تومان دیگر گران شد. با وجود تلاش بانک مرکزی برای تزریق سکه و شمش طلا و فرونشاندن عطش بازار، قیمت سکه همچنان رکوردهای جدیدی ثبت کرده و به نظر می‌رسد ادامه روند کنونی، تلاش بانک مرکزی را با شکست مواجه کرده است.

از مشهد نیز خبر می‌رسد که جلسات حراج بانک کارگشایی در این شهر نیز با استقبال فراوان مردم در خرید سکه و شمش طلا روبه‌رو بوده است.

روز گذشته با وجود تصریح وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اهتمام به کنترل قیمت سکه در بازار، قیمت سکه با ۸۰۰۰ تومان افزایش به نرخ ۴۱۴ هزار تومان فروخته شد. قیمت سکه طرح قدیم با ۵۰۰۰ تومان افزایش به نرخ ۴۵۵ هزار تومان به خریداران عرضه شد.ربع نیز با ۵۰۰۰ تومان افزایش به نرخ بی‌سابقه ۱۲۴ هزار تومان افزایش یافت. نیم سکه در بازار روز گذشته ۲۰۰۰ تومان دیگر رشد کرد و به نرخ ۲۰۷ هزار تومان فروخته شد.

افزایش قیمت سکه در بازار داخلی در حالی است که روز گذشته قیمت طلا در بازار‌های جهانی با افت تقریبا ۱۰ دلاری در بازار لندن به نرخ ۱۴۶۶ دلار رسید. فروش عمده و افزایش اندک برابری دلار آمریکا در مقابل ارزهای عمده دلیل افت قیمت طلا بوده است. این در حالی است که به گفته کارشناسان افزایش قیمت نفت و تنش‌های سیاسی منطقه، پتانسیل افزایش آتی قیمت طلا را در آینده نزدیک به همراه دارد.

افزایش قیمت سکه در بازار داخلی در شرایطی است که قیمت دلار در روزهای اخیر روی نرخ ۱۱۲۵ تومان متوقف مانده است. از این رو هجوم نقدینگی، بازار سکه را هدف قرار داده است. طی روزهای اخیر رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز بر حبابی بودن قیمت سکه در بازار تاکید کرده ‌است. این در حالی است که قیمت سکه در اولین روز حراج بانک کارگشایی نزدیک به ۱۰ هزار تومان زیر قیمت بازار تعیین شد. بر اساس نرخ ۱۴۶۶ دلاری طلا و نرخ ۱۱۲۵ تومانی دلار در بازار آزاد قیمت تقریبی سکه طلا ۳۹۲ هزار تومان است، در حالی که سکه بهار آزادی تا ۴۱۴ هزار تومان اوج گرفت.

خرید نکنید

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه خریداران سکه و طلا با هدف بورس‌بازی و افزایش قیمت اقدام به خرید نکنند، در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد: بانک مرکزی عرضه شمش طلا و سکه به قیمت جهانی را به بازار ادامه خواهد داد تا مانع از بورس بازی و افزایش حبابی قیمت سکه و طلا شود.

پیشتازی سکه در بازار تهران و ثبت رکوردهای جدید

این در حالی است که قیمت‌‌های اعلام شده برای فروش سکه در بازارهای داخلی موجب ثبت ارقام جدیدی برای این بخش در بازار تهران طی سال گذشته است.

به گزارش فارس قیمت جهانی طلا که هفته گذشته با بر جای گذاشتن رکورد جدیدی به بالای ۱۴۷۶ دلار در هر اونس رسیده بود در معاملات روز دوشنبه روندی کاهشی را تجربه کرد.

گفته می‌شود افزایش نسبی ارزش دلار و افزایش عرضه از جمله دلایل کاهش قیمت طلا است. اما با وجود کاهش جهانی قیمت طلا دیروز قیمت‌های اعلام شده برای فروش سکه در بازار تهران موجب ثبت رکورد جدیدی برای فروش سکه در این بازار طی ۳۰ سال گذشته شده است.

این قیمت‌ها درحالی اعلام می‌شود که بانک مرکزی برای کنترل بازار طلا و سکه دستور به حراج شمش و سکه طلا در بانک کارگشایی از روز شنبه به مدت یک هفته داده است.

موج سواری بورس‌بازان مشهد روی حباب سکه

با استمرار التهاب در بازار سکه بسیاری از واسطه‌ها در مشهد به ثروت بادآورده هنگفتی دست یافته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، در دو ماه گذشته با شوک‌های قیمتی در بازار طلا و سکه، بعضی از واسطه‌ها اقدام به خرید گسترده سکه در انواع مختلف کرده‌اند.بورس‌بازان با استفاده از جو روانی ایجاد شده، حضوری پررنگ در بازار طلا و جواهر به ویژه در حراجی سکه بانک کارگشایی مشهد دارند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، در حال حاضر بیشتر متقاضیان خرید سکه را افرادی تشکیل می‌دهند که دارای نقدینگی سرگردان هستند. آنان تلاش می‌کنند تا با حضور در حاشیه بازار و به‌کارگیری سرمایه‌های خود از نوسانات قیمتی این فلز گرانبها سود بی‌زحمتی را نصیب خود کنند.

۵۰۰ هزار تومان سود در چند روز

در این باره یکی از واسطه‌ها که با به‌کارگیری سرمایه خود وارد بازار طلا و سکه شده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: با توجه به نوسانات شدید قیمت‌ها، بخشی از سرمایه‌ام را به خرید سکه اختصاص داده‌ام. وی سود حاصل از معاملات سکه را مطلوب ارزیابی کرده و ادامه می‌دهد: با خرید ۱۰۰ ربع سکه و فروش آن در مدت کوتاهی، ۵۰۰ هزار تومان سود کرده‌ام. وی تصریح می‌کند: در مورد سکه تمام بهارآزادی در هر قطعه حدود ۵۰ هزار تومان سود کرده‌ام.

وی که حاضر به معرفی خود نبود، درباره شیوه کار خود گفت: من معمولا سکه مورد نیازم را از حراجی سکه در بانک کارگشایی مشهد یا طلا‌فروشی‌های معتبر تهیه می‌کنم و آن را در منزل در بسته‌های مخصوص نگهداری می‌کنم. وی می‌افزاید: با بالا رفتن قیمت، سکه‌ها را روانه بازار می‌کنم، اما در هر حال این کار ریسک خود را دارد.

وی با بیان اینکه مشهد فاقد بازار سرمایه مناسب است، تصریح می‌کند: عده زیادی در مشهد با توجه به نبود بازار سرمایه مناسب، به بازارطلا و سکه روی آورده‌اند. وی ادامه می‌دهد: اغلب این افراد در حاشیه بازار زمین، مسکن، ارز و طلا حضور دارند و اغلب وارد بخش‌هایی می‌شوند که برای آنان سودآور باشد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت واسطه‌ها، عامل التهاب و اختلال بازار نیست؟ می‌گوید: شاید باشند اما نقشی در افزایش قیمت‌ها ندارند.

ادامه حراج تا تعادل بازار

در همین حال سخنگوی بانک ملی نرخ حراج و قیمت فروش سکه‌ها و شمش طلا در بانک کارگشایی را اعلام کرد و گفت: تا رسیدن قیمت‌ها به وضعیت تعادل، حراج ادامه دارد. حسین دشتی به خبرگزاری مهر گفت: قیمت حراج و پایه اعلام شده از سوی بانک مرکزی در روز یکشنبه برای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۳۹۴ هزار و ۲۰۰ تومان و بالاترین قیمت معامله شده این سکه ۴۰۴ هزار تومان بود. همچنین نرخ پایه حراج هر قطعه سکه نیم بهار آزادی ۱۹۷ هزار و ۱۰۰ تومان و بالاترین نرخ معامله شده آن ۲۰۱ هزار تومان اعلام شد.

سخنگوی بانک ملی ایران همچنین قیمت پایه حراج هر قطعه سکه ربع بهار آزادی را ۹۸ هزار و ۶۰۰ تومان ذکر و تصریح کرد: بالاترین نرخ معامله ربع سکه نیز ۱۱۹ هزار تومان بوده است. وی قیمت پایه حراج شمش یک کیلوگرمی طلا در بانک کارگشایی طی حراج روز یکشنبه را ۵۲ میلیون و۷۸۷ هزار تومان اعلام کرد و افزود: اما بالاترین قیمت فروخته شده شمش طلا به ۵۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید.دشتی خاطرنشان کرد: حراج سکه‌ها و شمش طلا در بانک کارگشایی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بانک ملی تا زمانی که بانک مرکزی اعلام کند و همچنین تا زمان بهبود قیمت‌ها در بازار ادامه خواهد داشت.