دنیای اقتصاد- با وجود تعطیلی بازارهای جهانی و تثبیت قیمت روی نرخ ۱۴۷۵ دلار طلا در روز گذشته و همچنین به رغم آغاز حراج سکه و شمش طلا در بانک کارگشایی، قیمت سکه به دلیل افزایش تقاضا باز هم گران شد و به نرخ ۴۰۶ هزار تومان به فروش رسید. صاحب‌نظران اقتصادی اگرچه مداخله بانک مرکزی از طریق تزریق سکه به بازار را به عنوان راهکاری موقت تایید می‌کنند، اما تاکید دارند که برای حل مشکل حباب در قیمت سکه که نوع دیگری از آن را در بورس شاهدیم، باید از طریق سیاست‌های اقتصادی اقدام کرد نه سیاست‌های تزریقی. سیر صعودی قیمت سکه همچنان ادامه دارد

مسعودرضا طاهری

قیمت سکه ۲۰۰۰ تومان دیگر گران شد. با وجود تعطیلی بازارهای جهانی و تثبیت قیمت روی نرخ ۱۴۷۵ دلار طلا در روز گذشته و همچنین آغاز حراج سکه و شمش طلا در بانک کارگشایی، قیمت سکه به دلیل افزایش تقاضا باز هم گران شد و به نرخ ۴۰۶ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت ۴۰۸ هزار تومان نیز دیروز در منطقه چهار راه استانبول برای سکه بهار‌آزادی اعلام شد. سکه طرح قدیم ۴۵۰ هزار تومان بدون تغییر باقی ماند. دیروز نیم سکه با ۲۰۰۰ تومان افزایش به نرخ ۲۰۵ هزار تومان و در برخی معاملات به ۲۰۴ هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل ۲۰۰۰ تومان گران شد. ربع سکه که تا ۱۱۶ هزار تومان افت کرده بود، دیروز به نرخ ۱۱۷ تا ۱۱۹ هزار تومان به خریداران عرضه می‌شد. در بازار ارز دلار با ۵ تومان کاهش قیمت به نرخ ۱۱۲۵ تومان فروخته شد، در حالی که یورو بدون تغییر نسبت به روز قبل ۱۶۲۵ تومان به فروش رسید. بانک کارگشایی در اولین روز حراج خود در روز شنبه این هفته هر قطعه سکه بهار آزادی را در بسته‌های ۱۰۰ تایی به نرخ ۳۹۴ هزار و ۲۰۰ تومان فروخت که از نرخ بازار ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر بود.

بانک مرکزی حباب سکه را تخلیه کرد

در همین حال رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ورود بانک مرکزی به بازار طلا و سکه را موجب کاهش حباب ۲۰ هزار تومانی این بازار در روز پنج‌شنبه به ۲ هزار تومان دانست و گفت: دیروز سکه جدید ۴۰۷ هزار تومان و نیم سکه ۲۰۴ هزار تومان فروخته شد.

محمد کشتی‌‌آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز جاری، گفت:‌ درحالی که قیمت جهانی طلا از دیروز معادل ۱۴۷۵ دلار ثابت مانده، اما قیمت طلا در بازارهای داخلی با توجه به افزایش عرضه و تقاضا با افزایش ۲هزار تومانی همراه بوده است.

وی حراج سکه و شمش در بانک کارگشایی را تعیین کننده قیمت‌ها در بازار داخلی طی روز گذشته دانست و افزود:‌ قیمت سکه دیروز نسبت به روز ماقبل ۲ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ادامه داد: بانک مرکزی قیمت پایه سکه طلا را معادل قیمت‌های بازار، بین‌المللی و ارز تعیین و اعلام می‌کند.

به گفته کشتی‌آرای، با ادامه حراج سکه و شمش طلا در روزهای آتی، قیمت‌ها در بازار داخلی به صورت ناخودآگاه شفاف‌تر خواهد شد، همچنین میل خرید مردم نیز در این بازه به صورت اتوماتیک فروکش می‌کند.

طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی حراج شمش طلا و سکه از روز گذشته به مدت یک هفته در بانک کارگشایی آغاز شده است.

این اقدام بانک مرکزی به منظور کنترل قیمت‌ها در بازار داخلی و کاهش التهاب در این بخش صورت گرفته است.