گروه بازار پول- خبر ابلاغ افزایش سرمایه ۵ هزار میلیارد ریالی بانک مرکزی مصوب مجمع عمومی این بانک در مرداد ماه سال قبل، دیروز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی هیات دولت در خبرگزاری‌ها منتشر شد. افزایش سرمایه بانک مرکزی از ۲۰ به ۲۵ هزار میلیارد ریال که در مجمع عمومی بانک مرکزی در ۲۰ مرداد ۸۹ به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس این بانک تصویب شده بود، در ۲۸ اسفند ماه ۸۹ در هیات وزیران مورد تصویب قرار گرفت و رییس‌جمهور نیز در این روز آن را ابلاغ کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دیروز اعلام کرد: با تصویب هیات وزیران و بنا به استناد بند هـ ماده ۱۰ قانون پولی و بانکی کشور - مصوب ۱۳۵۱- سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان به ۲۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

بنا بر این گزارش هیات وزیران در جلسه ۲۸ اسفند ۱۳۸۹ بنا به پیشنهاد مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند هـ ماده ۱۰ قانون پولی و بانکی کشور - مصوب ۱۳۵۱ - با افزایش سرمایه بانک مرکزی موافقت کرد.

بر اساس این مصوبه، سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان به ۲۵۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. این مصوبه از سوی معاون اول رییس‌جمهور در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۹ ابلاغ شده است.

رتبه بالاتری می‌گیریم

محمود بهمنی در مجمع سال قبل درباره مصوبات پنجاهمین مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که با حضور رییس‌جمهور در محل این بانک برگزار شد، گفته بود: سرمایه این بانک از ۲۰ هزار میلیارد ریال به ۲۵ هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد. وی افزوده بود: با افزایش این سرمایه می‌توانیم در رتبه جهانی بالاتری قرار گیریم. وی با بیان اینکه ۲۵ درصد سود بانک مرکزی را باید مالیات دهیم و ۴۰ درصد از سود را به خزانه واریز می‌کنیم، گفت: بخشی را نیز به عنوان ذخیره احتیاط داریم که قسمتی به افزایش سرمایه و بقیه آن به خزانه واریز شد. بانک مرکزی در ۱۸ مردادماه سال ۱۳۳۹ با سرمایه اولیه ۳۶۰ میلیون تومان تاسیس شده است.