دنیای اقتصاد- روز گذشته با وجود اعلام عمومی بانک مرکزی مبنی بر انجام حراج روزانه سکه و شمش طلا در بانک کارگشایی از آغاز این هفته، بهای هر قطعه سکه بهار آزادی با ۲۰۰۰ تومان افزایش تا ۴۰۴ هزار تومان بالا رفت که البته افزایش ۱۷ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به نرخ روز قبل بر این صعود بی‌تاثیر نبود اما موکول شدن زمان انجام حراج بانک کارگشایی به ساعت ۵/۳ بعدازظهر، بر افزایش قیمت بیشترین تاثیر را داشت. همزمان در حالی‌که قیمت طلا در بازارهای جهانی به ۱۴۷۴ دلار در هر اونس رسیده است، موسسه استاندارد چارتر پیش‌بینی کرد قیمت طلا تا سال ۲۰۱۴ به بیش از ۲۱۰۰ دلار خواهد رسید. با وجود تلاش بانک مرکزی برای کنترل بازار اتفاق افتاد

تداوم حباب قیمتی در بازار سکه

مسعودرضا طاهری- قیمت سکه بهار آزادی دیروز بر خلاف انتظار ۲۰۰۰ تومان گران شد. روز گذشته با وجود اعلام عمومی بانک مرکزی مبنی بر انجام حراج روزانه سکه و شمش طلا در بانک کارگشایی از آغاز این هفته، بهای هر قطعه سکه بهار آزادی با ۲۰۰۰ تومان افزایش تا ۴۰۴ هزار تومان بالا رفت که البته افزایش ۱۷ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به نرخ روز قبل و همچنین موکول شدن زمان انجام حراج بانک کارگشایی به ساعت ۵/۳ بعدازظهر، بر افزایش قیمت بیشترین تاثیر را داشته است.

دیروز سکه طرح قدیم با قیمت‌های ۴۴۵ هزار تومان و ۴۵۰ هزار تومان در بازار اعلام شد، در حالی قیمت نیم سکه با ۱۰۰۰ تومان رشد روبه‌رو بود که از قیمت ربع سکه ۲۰۰۰ تومان کاسته شد. این سکه‌ها به ترتیب ۲۰۳ هزار تومان و ۱۱۶ هزار تومان در بازار فروخته شد. برای ربع سکه نرخ ۱۱۵ هزار تومان نیز اعلام شد. در بازار ارز یورو با افزایش ۲۰ تومانی به رکورد جدید ۱۶۲۵ تومان در بازار آزاد دست یافت. در همین حال با وجود افت ارزش برابری دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای عمده در جهان، دلار با ۵ تومان افزایش قیمت به نرخ ۱۱۳۰ تومان رسید.

پوند انگلیس و صد ین ژاپن نیز با ۵ تومان و ۱۰ تومان افزایش قیمت به ترتیب به نرخ‌های ۱۸۴۵ تومان و ۱۳۳۰ تومان در بازار فروخته شدند. دلار استرالیا و دلار کانادا که در دو روز گذشته با ۳۲ تومان و ۲۵ تومان افزایش قیمت به ترتیب تا نرخ ۱۲۰۲ تومان و ۱۱۸۵ تومان افزایش یافته‌اند.

برابری آنها در مقابل دلار آمریکا به بالاترین حد یک سال اخیر رسیده است. نرخ برابری یورو و پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا با افزایش قابل توجه همراه بوده است، به نحوی که این ارقام به ترتیب به ۴۴۹/۱ و ۶۳۹۵/۱ درپایان معاملات هفتگی مقابل دلار به ثبت رسیده‌اند. قیمت طلا در پایان معاملات این هفته بازار نیویورک با ۱۷ دلار نسبت به نرخ بسته شده روز قبل تا ۱۴۷۵ دلار بالا رفته است. پیش‌بینی‌ها برای افزایش قیمت طلا حاکی از احتمال رشد قیمت آن تا ۱۷۰۰ دلار در آینده نزدیک و ۲۱۰۰ دلار تا سال‌های آینده است.

تاثیر تفاوت نرخ بهره دلار یک درصدی در مقابل افزایش نرخ بهره یورو تا ۲۵/۱ درصد در هفته گذشته ،افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و شمال آفریقا و عدم تفاهم بین جمهوری خواهان و دموکرات‌های آمریکا در کنگره بر سر بودجه این کشور موجب کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو و سایر ارزهای عمده جهان شده است.

قیمت جهانی طلا تا ۳ سال آینده به ۲۱۰۰ دلار می‌رسد

در حالی‌که هم اکنون قیمت طلا در بازارهای جهانی به ۱۴۷۴ دلار در هر اونس رسیده است، موسسه استاندارد چارتر پیش‌بینی کرد قیمت طلا تا سال ۲۰۱۴ به بیش از ۲۱۰۰ دلار خواهد رسید. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی اکسپرس، موسسه مالی استاندارد چارتر در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد قیمت هر اونس طلا تا سال ۲۰۱۴ میلادی به بیش از ۲۱۰۰ دلار خواهد رسید.

موسسه استاندارد چارتر در ادامه افزود؛ قیمت جهانی طلا طی سه سال آینده روندی صعودی خواهد داشت.

این در حالی است که قیمت طلا طی ماه‌های اخیر و تحت تاثیر انقلاب‌‌های عربی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. اخیرا افزایش امیدواری‌‌ها نسبت به رشد اقتصادی جهان و افزایش نگرانی‌‌ها نسبت به تشدید تورم جهانی به همراه کاهش شدید ارزش دلار نیز روند صعودی قیمت طلا را تشدید کرده‌اند.